بررسی محلول پاشی کودهای زیستی- آلی و نانوکلات پتاسیم بر برخی ویژگی های کیفی و عملکردی دو رقم تجاری توت فرنگی در شرایط گلخانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

استفاده از کودهای مناسب زیستی یا آلی جهت افزایش کمیت و کیفیت محصول همواره یکی از دغدغه های تولیدکنندگان و کشاورزان بوده است. در پژوهش حاضر اثرات محلول پاشی سه نوع کود تجاری Stimplex (کود زیستی)،)Essential plus کود آلی)،  Fertigofol ultra (کود کامل معدنی) و همچنین نانوکلات پتاسیم در افزایش ویژگی های کمی و کیفی میوه دو رقم توت فرنگی (گاویتا و آلبیون) مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش، صفاتی شامل تعداد برگ و غنچه، طول دمبرگ، سفتی میوه و عملکرد تک بوته، محتوای کلروفیل، آنتوسیانین، فعالیت آنتی اکسیدانی و همینطور مقدار کربوهیدرات محلول کل مورد اندازه گیری قرار گرفت. طویل ترین دمبرگ (15.2 سانتی متر) و بیشترین تعداد برگ (11.6)در هر بوته مربوط به کود stimplex  دررقم گاویتا بود در حالیکه کوتاهترین دمبرگ (11.1 سانتی متر) نیز تحت تاثیر همین کود در رقم آلبیون بود. بیشترین و کمترین محتوی کربوهیدرات محلول کل به ترتیب مربوط به تیمار نانو کلات پتاسیم و کودstimplex  در هر دو رقم مورد مطالعه بود. سفتی میوه در رقم آلبیون تحت همه تیمارها بطور قابل توجهی بیشتر از رقم گاویتا بود اما بالاترین میزان سفتی میوه تحت تاثیر کود stimplex  بدست آمد. با وجود واکنش های متفاوت بین ارقام و تیمارها، عملکرد بالاتر میوه در تیمارهای دStimplex ، Fertigofol و کودهای همچنین در نانوکلات پتاسیم مشاهده شد. بطور خلاصه، در اکثر صفات مورد مطالعه، رقم گاویتا  نسبت به آلبیون بهتر بود  وکود های Stimplex  و Fertigofol  بیشترین اثرات مثبت را بر کمیت و کیفیت میوه ها به ویژه در رقم گاویتا داشتند و از این رو قابل توصیه به گلخانه داران و کشاورزان می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2437002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!