ارزیابی و تعیین حد آستانه تحمل به شوری برخی توده های شنبلیله (Trigonella foenum-graecum) در مرحله سبز شدن گیاهچه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شنبلیله، یکی از گیاهان دارویی است که به عنوان یک گیاه متحمل به شوری مورد توجه بوده است. این تحقیق، به منظور بررسی اثرات تنش شوری بر ویژگی های سبز شدن گیاهچه و تعیین حد آستانه تحمل به شوری، شیب کاهش سبز شدن و شاخص تحمل به شوری برخی توده های شنبلیله انجام گرفت.

مواد و روش ها

بذرهای پنج توده (اردستانی، اصفهانی، هندی، مشهدی و نی ریزی) در هفت سطح شوری (5/0، 3، 6، 9، 12، 15 و 18 dS/m) بصورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار قرار گرفتند. در این تحقیق، از مدل های تجربی (خطی، سیگموییدی، نمایی و چند جزیی) استفاده شد.

یافته ها

 نتایج نشان داد که با افزایش شوری، درصد و سرعت سبز شدن گیاهچه کاهش یافت. در توده های اردستانی و اصفهانی، افزایش شوری تا dS/m3 تاثیری بر درصد سبز شدن گیاهچه نداشت و پس از آن کاهش معنی داری پیدا کرد. بیشترین درصد سبز شدن (62/94 درصد) از توده هندی در تیمار شاهد بدست آمد. توده هندی در dS/m 18 نیز بیشترین درصد سبز شدن (81/25 درصد) را داشت. اگرچه بیشترین سرعت سبز شدن گیاهچه (93/5 عدد در روز) متعلق به توده مشهدی در تیمار شاهد بود، اما تفاوت معنی داری با توده های هندی، نی ریزی و اصفهانی نشان نداد. در توده های اردستانی، مشهدی و نی ریزی، با افزایش شوری طول گیاهچه به طور معنی داری کاهش یافت، ولی این کاهش در توده اصفهانی بین سطوح شوری 3 و dS/m 6 و نیز 12 و dS/m 15 معنی دار نبود. در توده هندی، طول گیاهچه در dS/m 3 با شاهد مشابه بود، ولی شوری های بالاتر موجب کاهش معنی دار آن گردید. بیشترین شاخص بنیه گیاهچه (44/20) متعلق به توده های مشهدی و نی ریزی در تیمار شاهد بود و توده اردستانی در dS/m 18 کمترین مقدار (39/0) را دارا بود. نتایج نشان داد که وزن خشک گیاهچه ابتدا تا سطح شوری dS/m 3 بدون تغییر بود و سپس با افزایش شوری به تدریج کاهش یافت. در توده های هندی و نی ریزی، شوری های بالاتر از dS/m6، وزن خشک گیاهچه را به تدریج کاهش دادند. حد آستانه تحمل به شوری شنبلیله برای توده های اردستانی، اصفهانی، هندی، مشهدی و نی ریزی به ترتیب، 69/4، 90/4، 83/7، 69/1 و 57/1 dS/m بدست آمد. به این ترتیب، بیشترین حد آستانه تحمل به شوری (dS/m 83/7) و شیب کاهش درصد سبز شدن (55/7 درصد) از توده هندی و کمترین مقدار آن از توده نی ریزی (به ترتیب dS/m 57/1 و 63/4 درصد) حاصل گردید. نتایج مدل های غیرخطی نشان داد که بیشترین شوری که در آن گیاهچه ها به مقدار 50 درصد جوانه زدند (dS/m 24/14) از توده هندی حاصل گردید.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج، مقایسه شاخص تحمل به شوری توده های شنبلیله و نیز ارزیابی مدل های تجربی نشان داد که توده هندی در مرحله سبز شدن می تواند به عنوان متحمل ترین توده به شوری برای بهره برداری از منابع آب و خاک شور معرفی گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2437539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!