شناسایی و اولویت بندی عوامل انگیزشی کارکنان، مبتنی بر نظام ارزشی سازمان های تحقیقاتی نظامی (مطالعه موردی: یکی از سازمان های تحقیقاتی نظامی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مدیران سازمان ها به دنبال افزایش بهره وری در منابع خود هستند. سرمایه انسانی نیز از موثرترین و با ارزش ترین منابع شناخته می شود و یکی از مهمترین ابزارهای این افزایش بهره وری در منابع انسانی، ارتقاء انگیزه آنان است. هدف این تحقیق نیز شناسایی و اولویت بندی عوامل انگیزشی کارکنان مبتنی بر نظام ارزشی سازمان های تحقیقاتی نظامی است. به دلیل شباهت های زیادی که سازمان های تحقیقاتی نظامی با یکدیگر دارند، مدیران سایر سازمان های مشابه نیز می توانند با کمک عوامل شناسایی شده و اولویت بندی شده در این تحقیق، نسبت به بهبود و ارتقاء انگیزه در کارکنان خود اقدام نمایند. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها از نوع توصیفی- اکتشافی می باشد. روش گردآوری اطلاعات و داده ها کتابخانه ای و میدانی بوده و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه می باشد، که روایی آن با نظرات 32 نفر از خبرگان و اساتید دانشگاهی تایید و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شده است. روش تجزیه تحلیل داده ها برای شناسایی عوامل انگیزشی آزمون T تک نمونه ای و برای اولویت بندی عوامل انگیزشی از آزمون فریدمن استفاده شده است. بر اساس یافته ها، 5 عامل اصلی شامل "مدیریتی و ساختاری"، "علمی"، " امکاناتی-رفاهی"، "فردی- انگیزشی" و "روانی-انگیزشی" و نیز 42 زیر عامل، به عنوان عوامل انگیزشی کارکنان شناسایی شدند. نتایج اولویت بندی فریدمن نیز نشان داد که عامل "فردی-انگیزشی" اولویت اول را دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2438600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!