تاثیر حاد توانمندسازی پس فعالی پس از یک محرک پلایومتریکی و ترکیبی مقاومتی سنگین با کش بر ویژگی های کینماتیکی کانترموومنت جامپ در دانشجویان پسر رشته تربیت بدنی دانشگاه شهید باهنر کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از راهکارهایی که ورزشکاران برای افزایش موقت نیرو و توان عضلانی می توانند استفاده کنند، توانمندسازی پس فعالی است که به عنوان بهبود حاد عملکرد و تولید نیروی عضلانی کارآمدتر در انقباض های بعدی ناشی از فعالیت و انقباض های قبلی عضلات تعریف می شود. هدف از این مطالعه تاثیر حاد توانمندسازی پس فعالی پس از یک محرک پلایومتریکی و ترکیبی مقاومتی سنگین با کش بر ویژگی های کینماتیکی کانترموومنت جامپ در دانشجویان پسر رشته تربیت بدنی دانشگاه شهید باهنر کرمان می باشد.

روش بررسی

نمونه آماری این تحقیق شامل 20 دانشجوی تربیت بدنی (سن 00/3±24 سال، قد 25±7/180 سانتی متر، جرم 07/10±97/69 کیلوگرم)، به صورت در دسترس بوده است. تست گیری در سه شرایط مختلف گرم کردن شامل گرم کردن عمومی، ترکیبی (وزنه و کش الاستیک) و پلایومتریک با فاصله استراحت 5 دقیقه و اجرای پرش کانترموومنت در آزمایشگاه دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام گرفت. 4 مارکر بر روی نقاط آناتومیکی مهره L5 کمری، برجستگی بزرگ ران، کندیل خارجی ران و قوزک خارجی پای راست تمام آزمودنی ها نصب شد.

یافته ها

 نتایج تحقیق نشان داد بین میانگین حداکثر جابه جایی مفصل زانو حین مرحله اکسنتریک قبل پرش تفاوت معنی داری بین گروه عمومی و پلایومتریک، گروه عمومی و ترکیبی وجود دارد (001/0=p و 001/0=p). بین مدت زمان تبدیل فاز انقباض اکسنتریک به انقباض کانسنتریک حرکت پرش در بین گروه عمومی و پلایومتریک، گروه عمومی و ترکیبی تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0=p و 002/0=p).

نتیجه گیری

 گرم کردن اختصاصی قدرتی حداکثری حاد به دو روش ترکیبی و پلایومتریک باعث بهبود عملکرد توانی پرش کانترموومنت جامپ می گردد، بر این اساس این نوع گرم کردن با افزایش توان پایین تنه در افزایش ارتفاع پرش می تواند موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p2441491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!