اثر مصرف حاد آب چغندر قرمز بر توان هوازی و بی هوازی دختران کاراته کا غیرحرفه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آب چغندر قرمز منبع غنی از نیترات است. اکسید نیتریک توانایی تحریک گشاد شدن عروق را دارد که سبب افزایش جریان خون به عضله می شود. با توجه به درگیر بودن دستگاه هوازی و بی هوازی در ورزش کاراته، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آب چغندر قرمز بر توان هوازی و بی هوازی دختران کاراته کا بود.

مواد و روش ها

بدین منظور 10 دختر کاراته کا سطح باشگاهی در رده کمربند مشکی دان دو و سه  داوطلبانه در یک مطالعه متقاطع، تصادفی و دوسوکور، بررسی شدند. آزمودنی ها راس ساعت 7:30 دقیقه صبح در محل سالن ورزشی حضور پیدا کردند و پس از مصرف آب چغندر قرمز (100 میلی لیتر) یا دارونما (آب زغال اخته)، 90 دقیقه استراحت کرده و راس ساعت 9 صبح در آزمون شرکت کردند. ابتدا 10 دقیقه گرم کردن پویا شامل راه رفتن و حرکات کششی انجام گرفت، سپس آزمون 9×4، آزمون رست و در انتها آزمون هوازی ویژه کاراته اجرا شد. در این آزمون هوازی آزمودنی ها ضربات متوالی به کیسه بوکس را در حالت گارد می زدند. در زمان بازیافت مانند یک درگیری واقعی در حال حرکت بودند. آزمون زمانی پایان می یافت که آزمودنی دیگر قادر به ادامه ضربات نبود. در این صورت زمان ثابت نگه داشته شده و عدد به دست آمده زمان خستگی و مرحله آزمون ثبت شد. بین هر کدام از آزمون ها سه دقیقه استراحت فعال لحاظ شد. پس از گذشت یک هفته گروه های آزمودنی جابه جا شدند و مجددا آزمون های مذکور انجام گرفت. تجزیه وتحلیل آماری با استفاده از آزمون t زوجی و نرم افزار SPSS نسخه 26 گزارش شد.

نتایج

نتایج نشان داد که با مصرف آب چغندر قرمز در مقایسه با دارونما توان بیشینه (014/0 =P)، حداقل توان (025/0 =P)، میانگین توان (011/0 =P)، شاخص خستگی (022/0 =P) و شاخص افت سرعت (020/0 =P) در آزمون RAST به طور معناداری بهبود یافته است. همچنین کاهش معناداری در زمان آزمون چابکی 9×4 (039/0 =P) مشاهده شد. اما تفاوت معناداری در آزمون هوازی ویژه کاراته (099/0 =P) و میزان درک فشار (685/0 =P) مشاهده نشد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج پژوهش حاضر مصرف آب چغندر قرمز ممکن است در بهبود عملکرد بی هوازی و چابکی کاراته کاها موثر باشد، هرچند مقدار تغییر در عملکرد هوازی در آزمون ویژه کاراته، چشمگیر نبود. با توجه به نتایج به نظر می رسد مصرف آب چغندر قرمز می تواند برای این ورزشکاران مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p2446832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!