ارزیابی اضطراب کووید-19 و ارتباط آن با کیفیت خواب شاغلین در صنعت: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

باتوجه به شیوع ویروس کووید-19 و تاثیرات آن بر روی زندگی افراد و کمبود مطالعات بر روی نیروی غیر بهداشت و درمان، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اضطراب کووید-19 و ارتباط آن با کیفیت خواب شاغلین در صنعت، انجام شد.

روش کار

212 شرکت کننده با استفاده از نمونه گیری تصادفی، در یک پژوهش توصیفی-مقطعی شرکت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS) و شاخص کیفیت خواب پیتسبورگ (PSQI) جمع آوری شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون های همبستگی پیرسون، آزمون T مستقل و one‐way ANOVA در نرم افزار SPSS  نسخه 24 استفاده شد. سطح معنی داری برابر با 05/0 در نظر گرفته شده است.

یافته ها

میانگین سنی شرکت کنندگان 6/6 ± 33/27 سال، 78/8درصد مرد و 79/3 درصد متاهل بودند. نمره CDAS و PSQI با میانگین و انحراف معیار به ترتیب 8/2±11/60 و 1/7±5/37 بود. ارتباط معنی دار آماری بین نمره CDAS با همبستگی مثبت در سن (0/008P=) و سابقه کاری (0/005P=) مشاهده شد. همچنین ارتباط معنی دار آماری بین نمره PSQI و سن (0/032P=) و سابقه کاری (0/009P=) مشاهده شد. نمره CDAS و PSQI با هم ارتباط معنی دار آماری داشتند (0/341 r=). افراد با سطح تحصیلات کمتر نمره اضطراب بالا و کیفیت خواب پایین داشتند.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های این پژوهش مشخص گردید که با کاهش اضطراب می توان شاهد افزایش کیفیت خواب بود. لذا به منظور کاهش اضطراب و افزایش کیفیت خواب و بهره وری شاغلین، پیشنهاد می شود مدیران کارخانه با برقراری آموزش های بهداشت روانی مستمر و منظم نسبت به شناسایی و رفع عوامل ایجاد کننده اضطراب اقدام نمایند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1236 تا 1242
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!