سنتز نانوذرات طلا با استفاده از اگزوپلی ساکارید لاکتوباسیلوس پاراکازئی و ارزیابی خصوصیات ضدباکتریایی، ضدبیوفیلمی و آنتی اکسیدانی آنها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

روش های مختلفی برای تولید نانوذرات وجود دارند؛ اما امروزه سنتز نانوذرات با روش های زیستی به دلیل آسان بودن، سازگاری با محیط زیست و مقرون به صرفه بودن، توجه محققان را به خود جلب کرده است. هدف از پژوهش اخیر سنتز زیستی نانوذرات طلا با استفاده از اگزوپلی ساکارید لاکتوباسیلوس پاراکازیی (MN809528) و بررسی فعالیت ضدباکتریایی، ضدبیوفیلمی و آنتی اکسیدانی است.

مواد و روش‏‏ها

برای سنتز نانوذرات طلا 30 میلی لیتر محلول 1 درصد اگزوپلی ساکارید (1/0 گرم) به حجم مساوی از محلول آبی HAuCl4 یک میلی مولار اضافه و با استفاده از استیرر (rpm 180) به مدت 48 ساعت در دمای اتاق به خوبی مخلوط شد. ویژگی نانوذرات طلا سنتزشده با استفاده از آنالیز های طیف سنجی UV-VIS، FT-IR، DLS، XRD، EDX، FE-SEM انجام شد. فعالیت ضدباکتریایی نانوذرات طلا تولیدشده با روش انتشار در چاهک، فعالیت ضدبیوفیلمی با روش رقت در میکروپلیت 96 خانه ای و فعالیت آنتی اکسیدانی نانوذرات با استفاده از قابلیت جذب رادیکال های  DPPH بررسی شد.

نتایج

داده های طیف سنجی، وجود پیک در 524 نانومتر را نشان دادند که ویژه نانوذرات طلا است. بررسی شکل و اندازه نانوذرات با FE-SEM نشان داد نانوذرات تولیدشده کروی شکل اند و به طور متوسط اندازه آن ها 50-20 نانومتر است. فعالیت ضدباکتریایی نانوذرات طلا با غلظت 50 میکروگرم بر میلی لیتر در برابر همه باکتری های تست مشاهده شد؛ با این حال، بیشترین فعالیت ضدباکتریایی در برابر اسینتوباکتر بومانی (ATCC 17978) مشاهده شد. در این مطالعه نانوذرات طلا تولیدشده به عنوان مهارکننده بیوفیلم و رادیکال DPPH عمل کردند.

بحث و نتیجه‏ گیری

نتایج نشان می دهند لاکتوباسیلوس پاراکازیی (MN809528)، منبع زیستی خوبی برای سنتز نانوذرات طلا است. مطالعه حاضر، نخستین گزارش از تولید نانوذرات طلا توسط اگزوپلی ساکارید جداشده از باکتری های اسید لاکتیک بومی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!