تدوین و اولویت بندی راهبردهای پابرجا مبتنی بر سناریوهای باورپذیر افزایش تاب آوری کالبدی شهر تهران در برابر زلزله (نمونه موردی: منطقه 10)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر در نظر دارد با تکیه بر عوامل کلیدی موثر بر تاب آوری کالبدی و بهره گیری از رویکرد سناریونگاری، سناریوهای باورپذیر افزایش تاب آوری کالبدی منطقه 10 تهران در برابر زلزله را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آنها به تدوین و اولویت بندی راهبردهای پابرجا در راستای افزایش تاب آوری کالبدی محدوده مورد مطالعه در افق 1404 بپردازد. روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و به دنبال پاسخ این سیوال است که، راهبردهای پابرجایی که بتوانند تاب آوری کالبدی محدوده مورد مطالعه در برابر زلزله را در افق 1404 تضمین کنند کدامند؟ بدین منظور برای تدوین چارچوب نظری، ابتدا با استفاده از روش اسنادی، ادبیات و مبانی نظری موضوع بیان شده و سپس با تکیه بر پویش محیطی، داده های تجربی مستخرج گردیده است. جامعه آماری تحقیق شامل 20 نفر از خبرگان شهری بوده و روش نمونه گیری، هدفمند می باشد. در گام اول، پس از تعیین وضعیت های احتمالی عوامل کلیدی و وزن دهی به آنها توسط خبرگان، داده های لازم وارد نرم افزار ScenarioWizard شدند و سناریوهای قوی، ضعیف و باورپذیر از این نرم افزار مستخرج گردیدند. در گام بعدی با تحلیل عوامل داخلی و خارجی مرتبط با تاب آوری کالبدی نمونه مورد مطالعه، راهبردهای پژوهش در قالب روش SWOT و بر اساس سناریوهای باورپذیر ارایه شدند و در نهایت با تکنیک ماتریس کمی برنامه ریزی استراتژیک (QSPM)، راهبردهای پابرجا به منظور افزایش تابآوری کالبدی محدوده، احصاء و اولویت بندی شدند. نتایج نشان می دهد چنانچه منطقه 10 تهران قصد داشته باشد تا به سمت افزایش تاب آوری کالبدی در برابر آسیب های ناشی از زلزله قدم بردارد، تکیه بر راهبردهای پابرجای تدافعی اجتناب ناپذیر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
235 تا 254
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!