شناسایی کاندیدمی به روش آگلوتیناسیون با استفاده از نانوذرات طلا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 مقدمه

 کاندیدمی عفونتی بسیار مهم از نظر ابتلا و مرگ و میر است و باید به سرعت تشخیص داده و درمان شود. هدف از این مطالعه، ارایه ی یک روش ساده و سریع جهت تشخیص مستقیم مخمر کاندیدا در خون، با استفاده از آنتی بادی متصل به نانوذرات طلا به روش اگلوتیناسیون می باشد.

روش ها

در مطالعه ی حاضر، 40 نمونه از BACTEC مثبت به لحاظ فونگمی تهیه شد. عوامل عفونی با استفاده از روش های مرفولوژی و روش مولکولی PCR-RFLP تعیین گونه شدند. ابتدا از عوامل جدا شده از کاندیدمی مخلوطی از آنتی ژن تهیه نموده و جهت تولید آنتی بادی به خرگوش سالم همراه با ادجوانت کامل تزریق شد. پس از تزریق چهار یادآور همراه با ادجوانت ناقص، نهایتا از خرگوش خون گیری و سرم تهیه شد. تولید آنتی بادی و کارآیی آن به روش الایزا تایید گردید و نانوذرات طلا به روش شیمیایی، به آنتی بادی ها متصل شدند. روش نانوذره برای تشخیص سریع کاندیدمی، بر روی خون مستقیم از بیماران و خون آلوده شده به تعداد مشخص مخمر کاندیدا در محیط آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

کاندیدا آلبیکنس و پس از آن کاندیدا گلابراتا و کمپلکس کاندیدا پاراپسیلوزیس شایع ترین عوامل کاندیدمی بودند. در تعیین cut off روش نانوذره، حداقل مخمر قابل شناسایی در خون بیمار، یک مخمر بود. حساسیت و ویژگی روش نانوذره برای شناسایی مخمر کاندیدا در خون چهار بیمار در مقایسه با کشت خون، 100 درصد محاسبه شد.

نتیجه گیری

تحت شرایط آزمایشگاهی ما، اگر 15 میکرولیتر از خون فرد مشکوک به کاندیدمی که حاوی 1 مخمر یا حتی فقط آنتی ژن های کاندیدا باشد، در صورت مجاورت با 35 میکرولیتر از آنتی بادی کنژوگه شده با نانوذره، در کمتر از یک دقیقه آگلوتینه خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
248 تا 255
لینک کوتاه:
magiran.com/p2451555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!