جداسازی و شناسایی ملکولی کورینه باکتریوم سودوتوبرکلوزیس و تروپرلا پیوژنز از آبسه های جلدی گاو در تعدادی از گاوداری های شیری اطراف تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

کورینه باکتریوم پسودوتوبرکلوزیس و تروپرلا پیوژنز دو عامل چرکزای مهم در صنعت دامداری ایران و سایر کشورهای جهان می باشند که سالانه خسارات اقتصادی فراوانی ایجاد می کنند. در حال حاضر مقاومت آنتی بیوتیکی نسبت به این باکتری ها در حال افزایش است. تشخیص به موقع آلودگی با این باکتری ها نقش مهمی در کنترل عفونت های ناشی از این دو باکتری دارد.

هدف

بررسی آلودگی گاوهای مبتلا به آبسه های جلدی پنج گاوداری بزرگ اطراف شهر تهران به کورینه باکتریوم پسودوتوبرکلوزیس و تروپرلاپایوژنز و همچنین معرفی یک روش پیشنهادی دقیق در تشخیص سریع این دو باکتری.

روش‎ کار

از تعداد 60 راس گاو درگیر با آبسه های جلدی در تابستان 1397 جهت تشخیص عامل باکتریایی مولد آبسه، نمونه گیری به صورت استریل صورت گرفت و نمونه ها در اسرع وقت در مجاورت یخ به آزمایشگاه ارسال شدند. بررسی باکتری شناسی نمونه ها با استفاده از واکنش های استاندارد بیوشیمیایی و واکنش زنجیره ای پلیمراز با استفاده از پرایمرهای اختصاصی انجام شد.

نتایج

از 60 نمونه مورد بررسی 25 درصد (60/15) به عنوانکورینه باکتریوم پسودوتوبرکلوزیس و 20 درصد (60/12) به عنوان تروپرلا پیوژنز به صورت خالص جداسازی گردید. در 55 درصد از نمونه ها (60/33) نیز هر دو باکتری به صورت همزمان حضور داشتند. کلیه نمونه هایی که با استفاده از واکنش های بیوشیمیایی تشخیص داده شدند، با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز مورد تایید قرار گرفتند.نتیجه گیری نهایی: کورینه باکتریوم پسودوتوبرکلوزیس و تروپرلا پیوژنز از عوامل اصلی ایجاد آبسه جلدی در گاوداری های اطراف شهر تهران می باشند. با توجه به این که تشخیص دقیق عامل ایجاد آبسه در درمان موثر بسیار اهمیت دارد، استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز بر مبنای دو ژن 16S-23S rDNA و ژن 16S rRNA می تواند به منظور تشخیص سریع و دقیق این باکتری ها در ابتدای بیماری مورد استفاده قرار بگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2453282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!