ملاحظات اخلاقی اشتغال زنان متاهل از منظر دینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
موضوع و اهداف

این پژوهش به منظور شناخت عوامل مهمی است که باید از نظر دینی مورد توجه یک زن شاغل قرار گیرد. زنان نقش بسیار مهمی در دین الهی دارند. اول از همه، آنها حامل نسل های آینده بشر هستند. آنها مادرانی هستند که رهبران آینده جهان را پرورش می دهند و نیز همسران و امین شوهران خود هستند. برای شناخت بیشتر احکام دین در مورد زن، ابتدا باید جایگاه زن در دین را درک نمو؛ اینکه چرا آفریده شده، هدفش در این دنیا چیست، چگونه آفریده شده و چگونه با مردان متفاوت و یا شبیه است؟ با این کار درک مسیه اشتغال زنان و احکامی که در دین برای زنان حاکم است، آسان تر می شود.

روش و یافته

در این پژوهش که با روش کیفی و با رویکرد تحلیلی انجام شد، مشخص شد که بر اساس احکام شرعی، کار برای زن جایز است؛ اما او مقید به قوانین خاصی است که به نفع خود اوست. زن به عنوان بنده خدا آفریده شده است؛ پس وظیفه اصلی او بندگی خداست. بر این اساس، یک زن می تواند همسر و مادر باشد، بنابراین وظایف و مسیولیت های خود را بر عهده دارد که باید قبل از برنامه ریزی برای کار در نظر گرفته شود.

نتیجه گیری

 نتایج تحقیق نشان داد که تامین معاش از وظایف و مسیولیت های زن نیست؛ اما به شرطی که از وظایف و مسیولیت های اولیه خود کوتاهی نکند، اشتغال به کار برای او جایز است. کار و اشتغال برای زنان فواید و مضرات خود را دارد؛ بنابراین باید به هر دو توجه شود تا جایی که منافع آن بیشتر از ضرر آن باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
119 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p2454899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!