بهینه سازی میزان استخراج ترکیبات فنلی و خاصیت آنتی اکسیدانی عصاره قارچ گانودرما لوسیدوم (Ganoderma Lucidum) با روش غرقابی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

گیاهان منبع فوق العاده ای از ترکیبات فنلی هستند که جزو مهمترین ترکیبات آنتی اکسیدانی به شمار می روند. با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی گانودرما لوسیدوم، بهینه سازی استخراج ترکبات فنلی و خاصیت آنتی اکسیدانی آن ضروری به نظر میرسد.

هدف

این تحقیق به منظور بررسی بهینه سازی شرایط استخراج عصاره از قارچ گانودرما لوسیدوم(Ganoderma Lucidum) بر میزان ترکیبات فنولیک و آنتی اکسیدانی آن به روش غرقابی انجام شد.

روش کار

بدین منظور بررسی تاثیر سه متغیر نوع حلال (آب، متانول و ترکیب 50/50 درصد دوحلال)، زمان (12، 30 و48 ساعت) و دما (20، 30 و 40 درجه سانتی گراد) بر میزان استخراج ترکیبات فنلی و آنتی اکسیدانی (ارزیابی فعالیت مهار رادیکال آزاد (DPPH) از قارچ گانودرما لوسیدوم به روش غرقابی انجام شد. از روش سطح پاسخ به منظور طراحی تیمارها و بهینه سازی شرایط استخراج استفاده گردید.

نتایج

بالاترین میزان فنل کلmg/100g 08/21 و حداکثر ترکیبات آنتی اکسیدانی (پایین ترین میزان IC 50) 409/2 درصد در عصاره استخراج شده از گانودرما لوسیدوم به روش غرقابی در شرایط زمانی 48 ساعت، دمای 40 درجه سانتی گراد و استفاده از حلال متانول مشاهده گردید. نتایج بهینه سازی تکی و همزمان با هدف دستیابی به حداکثر میزان فنل کل (mg/100g 9944/20) و پایین ترین میزان IC 50 (1128/2 درصد) از عصاره استخراج شده از گانودرما لوسیدوم متعلق به زمان استخراج 48 ساعت، دمای40 درجه سانتی گراد و استفاده از حلال متانول بود. نتیجه گیری نهایی: شرایط بهینه برای دستیابی به حداکثر میزان ترکیبات فنلی و آنتی اکسیدانی استخراج شده از عصاره گانودرما لوسیدوم در دمای 40 درجه سانتی گراد و زمان 48 ساعت و استفاده از حلال متانول می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2456239 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!