تاثیر شیره بروکلی (Brassica oleracea var. italica) و سرکه بالزامیک بر تردی و پایداری اکسایشی استیک گوساله ماریناد شده در طول دوره نگه‏داری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

در سال‏های اخیر توجه ویژه بخش صنعت به استفاده از روش‏های غیرحرارتی و اقتصادی جهت نگه‏داری مواد غذایی و افزایش عمر ماندگاری آنها معطوف شده است. از جمله این روش‏ها می‏توان به کاربرد ضداکساینده‏ها و ترکیبات ضدمیکروبی با ماهیت طبیعی اشاره کرد.

هدف

این ترکیبات نه تنها عوارض جانبی ایجاد شده بر سلامت مصرف کنندگان را که ناشی از مصرف نگه‏دارنده‏های شیمیایی در طولانی مدت است مرتفع می‏کنند، بلکه باعث بهبود ویژگی‏های بافتی و حسی ماده غذایی شده و زمان ماندگاری گوشت و فرآورده‏های آن را نیز افزایش می‏دهند.

روش کار

اثر تیمارهای مختلف روی تردی و پایداری اکسایشی استیک‏های گوساله ماریناد شده به مدت 48 ساعت در دمای 4 درجه سانتی‏گراد ارزیابی شد.

نتایج

بر این اساس، ماریناسیون استیک گوساله با شیره بروکلی و سرکه بالزامیک منجر به کاهش pH و نیروی برشی وارنر-براتزلر و همچنین افزایش ظرفیت نگه‏داری آب، شاخص تجزیه میوفیبریل‏ها، حلالیت پروتیین‏های میوفیبریلی، اندیس پراکسید، شاخص اسید تیوباربیتوریک و عدد اسیدی نمونه‏های مورد بررسی در مقایسه با نمونه شاهد در طول 48 ساعت نگه‏داری در یخچال شد (05/0>P). نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بهترین ویژگی‏های کیفی و بافتی که منجر به تردی مورد پسند مصرف‏کنندگان شود با اعمال 6/2درصد شیره بروکلی به تنهایی و 6/2درصد شیره بروکلی+10درصد سرکه بالزامیک قابل حصول می‏باشد. به گونه‏ای که در انتهای دوره نگه‏داری، حداقل نیروی برشی وارنر-براتزلر (88/70 نیوتن) و حداکثر حلالیت پروتیین‏های میوفیبریلی (30/134 میلی‏لیتر بر گرم) در تیمار ترکیبی مشاهده شد (05/0>P).

نتیجه‏ گیری کلی

از این رو، شیره بروکلی و سرکه بالزامیک می توانند به عنوان یک ماریناد موثر در بهبود ویژگی‏های کیفی و بافتی استیک گوساله در مقیاس خانگی و صنعتی به کاررفته و از مزایای تغذیه‏ای آنها در پیشگیری از بروز بیماری‏های زمینه‏ای جلوگیری به عمل آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2456244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!