تاثیر کاربرد پس از برداشت ملاتونین بر کیفیت تغذیه ای و عمر انبارمانی فرم تازه بریده قارچ تکمه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

لذا آزمایشی به منظور بررسی اثر تیمار پس از برداشت ملاتونین بر عمر انبارمانی و کیفیت تغذیه ای قارچ تکمه ای تازه بریده، اجرا شد.

روش کار

این آزمایش به صورت طرح فاکتوریل در قالب کاملا تصادفی در سه تکرار با چهار غلظت (1، 10، 100 و 1000 میکرومولار) ملاتونین به همراه تیمار شاهد صورت گرفت. پس از انجام تیمارها قارچ ها در ظروف بسته بندی قرار گرفته و در سردخانه در دمای 4 درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی 5±90 درصد نگهداری شدند. نمونه برداری از قارچ ها در روزهای صفر، 5، 10 و 15 روز پس از تیمار انجام شد. نمونه های گرفته شده برای اندازه گیری برخی از صفات مورفولوژیکی و بیو شیمیایی مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج

نتایج این پژوهش نشان داد که غلظت 10 میکرومولار ملاتونین تاثیر بیشتری در کاهش قهوه ای شدن قارچ تکمه ای تازه بریده نسبت به سایر غلظت های ملاتونین داشت. کاهش نشت یونی و تجمع مالون دی آلدهید در قارچ های تکمه ای تازه بریده تیمار شده با غلطت 10 میکرومولار ملاتونین مشاهده شد که سبب افزایش پایداری غشا و کاهش از دست دهی وزن در این قارچ ها شد. فعالیت بالای آنزیم فنیل آلانین آمونیالیاز در قارچ های تیمار شده با ملاتونین 10 میکرومولار سبب افزایش تجمع ترکیبات فنولی شد که با کاهش فعالیت آنزیم پلی فنل اکسیداز و کاهش قهوه ای شدن قارچ همراه بود. افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال DPPH در قارچ های تکمه ای تازه بریده تیمار شده با ملاتونین 10 میکرومولار مشاهده گردید که همراه با افزایش معنی دار تجمع اسید آسکوربیک در این قارچ ها بود.

نتیجه گیری نهایی

به طور کلی نتایج این آزمایش نشان داد که ملاتونین به عنوان یک روش ایمن و موثر می-تواند در افزایش عمر انبارمانی و حفظ کیفیت تغذیه ای قارچ تکمه ای تازه بریده به صورت پس از برداشت مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p2456245 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!