تخمین تراکم گیاهچه های کلزا در مرحله دوبرگی برمبنای پردازش تصویر و با استفاده از ترکیب الگوریتم های مدل مخلوط گوسی و خوشه بندی نزدیک ترین همسایگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه با گسترش کشاورزی صنعتی استفاده از علوم و فنون نوین مانند هوش مصنوعی در افزایش بهره وری محصولات و هوشمندسازی روش‎ های کشاورزی نقش به سزایی دارد. از جمله این روش ها می توان به تخمین تراکم گیاهچه ها با استفاده از روش های پردازش تصویر اشاره کرد. این امر علاوه بر کمک به مدیریت زمین های کشاورزی در ارزیابی میزان کود و مواد شیمیایی و تعیین فضای مورد نیاز انبارداری نیز تاثیرگذار است. در این مقاله روش جدیدی برای تخمین تراکم گیاهچه های کلزا در مرحله دوبرگی پیشنهاد شد. ابتدا از مزرعه کلزا در مرحله دوبرگی واقع در روستای محمدآباد قزوین تصاویری تهیه شد؛ سپس مدل مخلوط گوسی به همراه الگوریتم بیشینه سازی امید ریاضی برای بخش بندی تصاویر و الگوریتم خوشه بندی نزدیک ترین همسایگی و عملگرهای ریخت شناسی برای شمارش تعداد گیاهچه ها موجود در تصاویر استفاده شده است. تعداد گیاهچه های کلزای موجود در تصاویر به روش دستی نیز محاسبه شد و به عنوان مقادیر مرجع برای ارزیابی عملکرد الگوریتم پیشنهادی، مورداستفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از روش پیشنهادی، دارای همبستگی "R=0.96" با روش شمارش دستی و دارای دقت 96.5 درصد است. روش پیشنهادی در مقایسه با روش های متداول گذشته مانند روش شاخص تفاوت نرمال و روش آستانه گذاری اوتسو عملکرد بهتری دارد. همچنین باوجود اینکه تصاویر در شرایط محیطی متفاوت و با شدت نورهای مختلف اخذ شدند، میزان خطای روش پیشنهادی برای تصاویر مورداستفاده تنها کمتر از چهار درصد بود که کارایی روش ارایه شده را در تخمین تراکم کلزا نشان می دهد. لذا از روش پیشنهادی می توان در تخمین گیاهچه های کلزا به صورت عملی در زمین های کشاورزی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2456959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!