بررسی مقایسه ای رویکرد جراحی قدامی در برابر خلفی در مبتلایان به اسپوندیلوز گردنی دارای اندیکاسیون هر دو رویکرد بر اساس کرایتریای بنزل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اسپوندیلوز گردنی روند پاتولوژیک پیشرونده ای است که ثانویه به فشار و کشش های بیومکانیکال اتفاق می-افتد. اسپوندیلوزیس به عنوان شایعترین علت میلوپاتی گردنی در افراد بالای 55 سال شناخته شده است. در بیماران لوردوتیکی که فشار از قدام و یا قدام و خلف در کمتر از سه سطح دارند، هم می توان رویکرد قدامی و هم رویکرد خلفی را جهت جراحی انتخاب نمود. هدف از این مطالعه مقایسه رویکرد جراحی قدامی در برابر خلفی در مبتلایان به اسپوندیلوز گردنی دارای اندیکاسیون هر دو رویکرد بر اساس کرایتریای بنزل برای انتخاب روش جراحی بهینه در این بیماران می باشد.

مواد و روش ها:

این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی غیرتصادفی شده و در بین بیماران مراجعه کننده به درمانگاه جراحی مغز و اعصاب مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در بین سال های 1397 تا 1399 انجام شد. بیماران تحت ارزیابی از نظر تعیین نمره مقیاس های SF-36 (ویر، 1992) و mJOA (بنزل، 1991(و Nurick (نوریک، 1972) قرار گرفتند. سپس براساس تشخیص جراح به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول تحت جراحی لامینکتومی خلفی و گروه دوم تحت کورپکتومی و یا دیسککتومی و تعبیه کیج همراه با گرافت بین جسم مهره ای قرار گرفتند. لازم به ذکر است که تمام جراحی ها توسط یک تیم جراحی صورت گرفت و بیماران پس از ترخیص تحت پیگیری 5/4 و 9 ماهه جهت تعیین مجدد نمره هر سه مقیاس قرارگرفته و اطلاعات به دست آمده به روش تحلیل واریانس داده های مکرر تحت آنالیز قرار گرفت.

یافته ها: 

در این مطالعه 120 بیمار با میانگین (± انحراف معیار) سنی (41/2) 1/61 سال که 63 مرد (5/52%) و 57 زن (5/47%) بودند، بررسی شدند. 60 بیمار با رویکرد قدامی و 60 بیمار با رویکرد خلفی جراحی شدند. بین دو گروه پیش از جراحی از نظر سنی (053/0P =)، جنسیت (361/0P =)، مدت زمان علامت دار بودن (075/0P =)، درجه لوردوزیس (052/0P =) و مقدار مطلق قطر قدامی - خلفی کانال (603/0P =) تفاوت معناداری وجود نداشت. میانگین SF-36 به طور معناداری در گروه رویکرد قدامی بیشتر از خلفی در پیگیری های 5/4 ماه (001/0P =) و 9 ماه (001/0P =) بود. میانگین mJOA به طور معناداری در گروه رویکرد قدامی بیشتر از خلفی در پیگیری های 5/4 ماه (002/0P =) و 9 ماه (001/0P =) بود. میانگین نمره Nurick پیش از جراحی و در پیگیری های 5/4 ماه (745/0P =) و 9 ماه (909/0P =) بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت.

نتیجه گیری:

نتایج حاصل از این مطالعه در مجموع نشان داد که هر دو رویکرد قدامی و خلفی در پیگیری موجب بهبود وضعیت بیماران می شوند، اما در بیماران با رویکرد قدامی رضایتمندی پس از عمل جراحی بیشتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!