بررسی عوامل موثر بر کیفیت خواب در بیماران ترومایی و غیر ترومایی بستری در بخش ارتوپدی بیمارستان شهید بهشتی بابل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

خواب خوب در بهبود سلامت بیماران نقش مهمی دارد. عوامل مختلفی در بیماران منجر به بروز اختلال خواب می شود. بیماری های جسمی همراه با درد می تواند موجب بروز اختلال خواب شوند، از این رو هدف از مطالعه بررسی عوامل اختلالات خواب در بیماران بستری در بخش ارتوپدی بیمارستان شهید بهشتی بوده است.

مواد و روش ها:

در این مطالعه مقطعی، کلیه بیماران ترومایی و غیر ترومایی بالای 18 سال بستری در بخش ارتوپدی بیمارستان شهید بهشتی که دچار اختلالات خواب شدند، وارد مطالعه شدند. بیماران به دو گروه تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد پیتزبرگ و پرسشنامه عوامل محیطی موثر در بروز اختلال خواب می باشد. داده ها با نرم افزار SPSS ورژن 16 تجزیه و تحلیل گردید. از آزمون های کای اسکویر و تی تست و من ویتنی استفاده شد. مقدار احتمال کمتر از 05/0 معنی دار تلقی گردید.

یافته ها:

از بین 200 بیمار مورد مطالعه 187 بیمار (5/93%) به دلیل تروما و 13 مورد (5/6%) به علت حوادث غیرترومایی در بخش ارتوپدی بستری شده بودند. 118 بیمار (0/59%) اپیوم دریافت کرده و برای 82 بیمار (0/41%) اپیوم تجویز نشد. کیفیت خواب در 80 بیمار (40%) بستری در بخش ارتوپدی خوب و در 120 بیمار (60%) کیفیت خواب ضعیف گزارش شد. در بررسی کیفیت خواب بیماران با تروما و غیرترومایی علت بستری در بخش ارتوپدی هیچ ارتباط معناداری مشاهده نشد (14/0=P). در بررسی کیفیت خواب بیماران با مصرف اپیوم در بخش ارتوپدی مشخص شد که 62 نفر (5/77%) بیمارانی که کیفیت خواب خوبی داشتند، اپیوم مصرف می نمودند که این ارتباط به لحاظ آماری معنادار گزارش شد (001/0 > P).

نتیجه گیری:

به طور کلی می توان نتیجه گرفت کیفیت خواب بیماران بستری در بخش ارتوپدی بیمارستان شهید بهشتی در حد قابل قبول نمی باشد و عواملی مانند میزان تحصیلات و سابقه اعتیاد بیماران در کیفیت خواب آنها تاثیر می گذارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!