بررسی تکنولوژی هیدرات و انواع روش های انتقال گاز طبیعی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

روند افزایش تقاضای منابع انرژی از یک سو و مسایل مربوط به دستیابی به انرژی پاک و اهمیت روزافزون مسایل زیست محیطی از سوی دیگر، تقاضای جهانی برای دستیابی به گاز طبیعی را رونق ویژه ای بخشیده است. در این راستا، اهمیت کشف و استخراج گاز طبیعی و همچنین مسایل مربوط به انتقال آن از میدان های گازی تا محل های مصرف بیش از پیش احساس می شود. مزایای مطلوب زیست محیطی گاز طبیعی و کاهش ذخایر منابع فسیلی از جمله نفت، اهمیت گاز و کاربرد آن را به خصوص در صنایع شیمیایی دوچندان کرده است، کشور ما اکنون در حال تلاش برای دستیابی به بازارهای مصرف بیشتری برای فروش گاز است از این رو، مطالعه و بررسی انواع روش های انتقال گاز بسیار حایزاهمیت است. بنابراین از آنجایی که آب و هیدروکربن در بخش های مختلف صنعت در کنار یکدیگر قرار دارند که به طور کلی تمام گازهای طبیعی اعم از گازهای طبیعی تفکیک شده از استخراج نفت خام در واحدهای بهره برداری و گازهای استخراج شده از چاه های گازی مقداری بخار آب به همراه دارند. آب همراه گاز، با داشتن شرایط مناسب باعث تشکیل پدیده ای به نام هیدرات می شود. هیدرات های گاز اگرچه در خطوط لوله به عنوان پدیده های مزاحم نگریسته می شوند اما منبع بسیار مهم انرژی در آینده محسوب می شوند و به علت ظرفیت بالایی که هیدرات در ذخیره سازی گاز دارد به عنوان فرآیندی برای ذخیره و انتقال گاز مورد مطالعه قرار گرفته است.
روش های دیگری نظیر پی ان جی برای فواصل کمتر از2500 کیلومتر و گاز طبیعی فشرده که از این فناوری به میزان وسیعی برای ذخیره ی انرژی در اتومبیل ها استفاده می شود و همچنین با استفاده از روشGTW، محدودیت مکانی برای ساخت تاسیسات از بین می رود و احداث واحدهای پالایشگاهی، نیروگاهی و انتقال الکتریسیته با محدودیت های کمتری انجام می شود لذا در این پژوهش ضمن بررسی روش های تولید هیدرات های گازی که خود یکی از روش های انتقال گاز مطرح است به انواع روش های انتقال گاز طبیعی نظیر LNG،LPG  و PNG نیز پرداختیم.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2460153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!