بررسی مشابهت های مضامین مکتب ادبی باروک و سبک شعری خاقانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مکتب ادبی باروک که بعد از دوران باشکوه رنسانس در اروپا شکل گرفت، دارای ویژگیهای نوینی بود که زیبایی آثار ادبی را دوچندان نموده است. مضامینی که در این مکتب ادبی مشاهده میشود، چندین سال قبلتر در تفکر شاعران ما نمود چشمگیری داشته است که این امر بطور واضح مورد ارزیابی قرار نگرفته بود. در این راستا، تشابهات مضامین این مکتب و اشعار خاقانی ما را برآن داشت تا در این زمینه پژوهشی انجام دهیم، چراکه بر این باور بودیم میتوان به نقاط مشترک فراوانی در سبک شعر خاقانی و مکتب ادبی باروک دست یافت.

روش مطالعه

این پژوهش بر اساس روش توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است، که در آن ابتدا به شناسایی مضامین مکتب ادبی باروک پرداخته، سپس نقاط مشترک آن و اشعار خاقانی را استخراج کرده و به تفسیر و تحلیل آنها اقدام نموده ایم.

یافته ها

اگرچه مضامین فکری باروک در غرب، چند قرن پس از خاقانی بوجود آمده است، اما بخوبی میتوان مشخصه های آن را در شعر خاقانی نمایان ساخت و این نشان میدهد که سبک شعری شاعران کهن ما، دارای ویژگیهای خاصی بوده اما همانند نظریه پردازان غرب، مطالعه دقیقی بر روی آن اشعار صورت نگرفته است؛ درحالیکه زوایای پنهان زیادی برای روشن شدن دارند.

نتیجه گیری

مضامین مکتب ادبی باروک در یک چشم‌انداز کلی در شعر خاقانی نمود قابل توجه ای داشته و مشخصه های آن کاملا بارز است. عدم تقلید از قدما، پویانمایی، وجود مضامین مرگ اندیشی و تناقضگویی و... مضامین مشترک مکتب ادبی باروک و شعر خاقانی را قابل تامل نمود. در این پژوهش با استفاده از شواهد اشعار خاقانی و تطبیق آنها با مضامین مکتب ادبی باروک، وجوه مضامین مشترک آنها را به اثبات رسانیده ایم.

زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 173
لینک کوتاه:
magiran.com/p2460477 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!