برنامه ریزی کاربری زمین با هدف بهینه سازی مصرف انرژی در راستای توسعه پایدار شهری (نمونه مورد مطالعه: ناحیه 2 منطقه 8 تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه مصرف انرژی در کلان شهرها مشکلات زیست محیطی بسیاری را به وجود آورده است. بر همین اساس باید برنامه-ریزی شهری جهت بهینه سازی مصرف انرژی به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی معیارها و زیرمعیارهای برنامه ریزی کاربری زمین در محدوده ناحیه دو منطقه هشت تهران در راستای توسعه پایدار شهری و بهینه سازی مصرف انرژی انجام شده است. در این پژوهش جهت شناسایی معیارها و زیرمعیارها، از روش تحقیق تحلیلی، مطالعات کتابخانه ای و میدانی و برای اولویت بندی و بررسی تاثیر آن ها از نرم افزار GIS استفاده شده است. مدل سازی تاثیر کاربری نهایی در مصرف انرژی با استفاده از نرم افزار EnergyPLAN انجام شد. نتایج مطالعه نشان داد که در محدوده مورد مطالعه، زیر معیارهای تنوع کاربری ها، شعاع پوششی مناسب ایستگاه های حمل و نقل عمومی، تراکم بهینه واحدهای مسکونی و غیرمسکونی از شرایط مطلوب نسبی برخوردار می باشند. همچنین زیرمعیارهایی نظیر مرکز محله فعال، دسترسی پیاده به کاربری های خدماتی اصلی، سهممطلوب فضای سبز، دسترسی به فضاهای عمومی و تعداد پارکینگ های عمومی در مجاورت ایستگاه های حمل و نقل عمومی، که در وضع موجود شرایط نامطلوبی دارند، باید ارتقاء یابند. در نهایت، دو طرح کاربری زمین جهت بهبود وضع موجود پیشنهاد شد. پس از اختلاط کاربری پیشنهادی و وضع موجود، زیرمعیارهایی که در وضع موجود شرایط مناسبی نداشتند، ارتقا پیدا نمودند. نتایج مدل سازی انرژی در بخش حمل و نقل نشان داد که مصرف انرژی از 1.6 تراوات ساعت به 1.44 تراوات ساعت در سال و دی اکسید کربن از850 هزارتن به 760 هزار تن در سال کاهش یافته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
6 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2462957 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!