بررسی پایایی و روایی نسخه فارسی پرسش نامه ارزیابی رضایتمندی رینوپلاستی (ROE)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جراحی رینوپلاستی یکی از مداخلاتی است که طرفداران زیادی پیدا کرده است و به صورت رایج انجام می شود. وجود ابزارهایی جهت سنجش میزان رضایت بیماران از نتایج جراحی خود می تواند به جراحان در بهینه سازی روش ها و کیفیت جراحی هایشان کمک کند. هدف از انجام این مطالعه سنجش روایی و پایایی نسخه ی فارسی پرسش نامه ی ارزیابی رضایتمندی رینوپلاستی (ROE) Rhinoplastic Outcome Evaluation است.

روش کار

در این مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی که در سال 1399 انجام شد، پرسش نامه ی ROE توسط دو مترجم مستقل ترجمه گردید و پس از آن گروهی از متخصصان، مقادیر Content Validity Ratio (CVR) (نسبت روایی محتوایی) و Content Validity Index (CVI) (شاخص روایی محتوایی) آن را بررسی کردند. پرسش نامه قبل و بعد از جراحی رینوپلاستی٫ در اختیار 87 نفر از بیماران قرار گرفت. برای بررسی پایایی پرسش نامه از آلفای کرونباخ و آزمون بازآزمایی مجدد test-retest استفاده شد.

یافته ها

ضریب آلفای کرونباخ برای این پرسش نامه 727/0 محاسبه شد. میانگین نمره کلی بیماران قبل از جراحی 32/15±15/43 بود که به 48/68 ± 49/12 بعد از جراحی افزایش یافت (001/0p<). علاوه بر این، CVR تمامی گویه ها بالاتر از حد استاندارد CVR برای 10 خبره، یعنی 62/0 بود، بجز گویه ی شماره دو که CVR برابر با 564/0 داشت. همچنین میانگین CVI همه گویه ها برابر با 8/0 بود که بالاتر از 79/0 بوده و نشانگر روایی محتوایی کافی این پرسش نامه می باشد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج، نسخه ی ترجمه شده ی پرسش نامه ی ROE دارای روایی و پایایی مناسبی است و می توان آن را با اهداف بالینی و پژوهشی جهت ارزیابی رضایت بیمار پس از جراحی رینوپلاستی مورد استفاده قرار داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2466749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!