بررسی اثرپارامترهای تاثیرگذار بر اسپرم های انسانی کپسوله شده در هیدروژل آلجینات در طی روند انجماد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

انجماد اسپرم فرایند اجتناب ناپذیری است که در مراکز درمان ناباروری انجام می شود و می تواند منجر به ایجاد آسیب هایی در اسپرم گردد و هنوز روش بهینه ای برای انجماد اسپرم معرفی نشده است. راهکارهای مختلفی در جهت حفظ سلول اسپرم برای مقابله با صدمات ناشی از انجماد وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از کپسوله کردن سلول اسپرم با کمک آلجینات می باشد. هدف اصلی این مطالعه یافتن یک روش بهینه برای کپسوله کردن اسپرم برای استفاده در انجماد اسپرم می باشد.

روش کار

در این مطالعه در چهار مرحله اثر غلظت های مختلف آلجینات، کلراید کلسیم، و نحوه افزودن مواد محافظ انجماد در روند کپسوله کردن اسپرم توسط آلجینات بررسی شد. در هر مرحله اسپرم ها بعد از کپسوله شدن با روش انجماد سریع منجمد شدند. بعد از ذوب و باز شدن آلجینات، حرکت و زنده مانی اسپرم بین گروه های مختلف بررسی شد. از روش رنگ آمیزی ایوزین-نیگروزین برای بررسی سلامت غشاء و زنده مانی اسپرم استفاده شد. فراساختار هیدروژل آلجینات توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی بررسی گردید. 

یافته ها

حرکت و زنده مانی اسپرم در گروه آلجینات 5/1% در مقایسه با آلجینات 1%  کاهش داشت. حرکت و زنده مانی اسپرم در گروه 150 میکرولیتر نسبت به گروه 100 میکرولیتر کلراید کلسیم روند کاهشی نشان داد. حرکت پیشرونده و تام اسپرم بین گروه افزودن محیط محافظ انجماد قبل از کپسوله کردن و بعد از کپسوله کردن اختلاف معنی داری وجود نداشت. گروهی که مواد محافظ انجماد را قبل از کپسوله کردن دریافت نکرده بود نسبت به همه گروه ها کاهش معنی داری را در میزان زنده مانی اسپرم نشان داد. میزان حرکت تام و زنده مانی در گروهی که قبل از کپسوله کردن زمان داشت در مقایسه با گروهی که زمان نداشت به طور معنی داری بیشتر بود. ساختار متخلخل هیدروژل آلجینات توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی تایید شد.

نتیجه گیری

آلجینات 1% به همراه 100 میکرولیتر کلراید کلسیم و استفاده از مواد محافظ انجماد قبل و بعد از کپسوله کردن روش مناسبی برای کپسوله کردن اسپرم انسان توسط آلجینات به منظور انجماد می باشد. این مطالعه نشان داد که آلجینات می تواند برای کپسوله کردن اسپرم انسان مورد استفاده قرار بگیرد و مطالعات آینده باید تاثیر آلجینات در انجماد اسپرم را مورد بررسی قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2466756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!