استفاده از Multiplex PCR جهت تشخیص کوکسی های گرم مثبت ایجاد کننده بیماری در مزارع پرورشی قزل آلای رنگین کمان(Oncorhynchus mykiss), ایلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در پنج سال اخیر بیماری مشکوک به streptococosisدر مزارع پرورشی قزل آلای رنگین کمان شهر ایلام به صورت اپیدمی شایع شد. در مطالعه حاضر، 60 قطعه ماهی با علایم بالینی نظیر بی حالی، شنای نامنظم، تیرگی پوست و اگزوفتالمی، از مزارع پرورش قزل آلای رنگین کمان ایلام(جنوب غربی ایران) جمع آوری شد. جهت تشخیص عامل اصلی بیماری، نمونه هایی از کبد، کلیه و طحال برداشته و در محیط کشت آگار خوندار (blood agar) در دمای 22 درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت انکوبه شد. بر اساس تست های بیوشیمیایی نمونه های جدا شده Lactococcus garvieae شناسایی شدند جهت تایید ایزوله ها از multiplex PCR و ژن های lctO ، 16S rRNA و 16S- 23S rRNA که به ترتیب جهت شناسایی Lactococcus garvieae, Streptococcus iniae و Streptococcus dysgalactiae به کار می رود استفاده شد. در این مطالعه برای غالب ایزوله ها باندی به طول bp 1100 تشکیل شد که مربوط به باکتری L. garvieae می باشد. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که عامل اصلی بروز سپتی سمی L. garvieaeبوده است. در نتیجه Multiplex PCR روش تشخیصی قطعی جهت شناسایی سریع باکتری به ویژه در عفونت های ترکیبی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2467381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!