بررسی اثر مقادیر گوناگون نیترات آمونیوم و نیترات پتاسیم بر تغییرات سلولی تکوینی ریزغده های گیاه سیب زمینی (.Solanum tuberosum L) رقم اگریا در شرایط درون شیشه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ریزغده های سیب زمینی حاصل از کشت بافت جایگزین مناسبی برای غده های بذری است. هدف از این پژوهش بررسی اثر غلظت های مختلف NH4NO3, KNO3 در محیط های کشت در شیشه بر تغییرات سلولی تکوینی ریز غده های حاصل از کشت بافت این گیاه در شرایط مذکور می باشد. در این پژوهش از محیطهای کشت ازمایشگاهی جامدومایع به منظور تهیه گیاهچه استریل والقای ریزغده زایی استفاده شد. در محیط های القاء ریزغده زایی غلظت هر یک از ترکیبات NH4NO3, KNO3، 0، 5/0، 1، 5/1 و 2 برابر حد تعیین شده در محیط کشت در نظر گرفته شد. ریزغده زایی رقم آگریا درتناوب نوری صورت پذیرفت. تاریکی دایمی اثر بازدارنده بر ریزغده زایی دارد. به منظور بررسی های تکوینی و تشریحی ریز غده ها در پایان مدت القا، ابعاد آنها در محور طولی و عرضی و پس از مقطع گیری میکروسکپی از آنها، تغییرات تعداد سلول ها و تغییرات ابعاد سلول هاومحتوای نشاسته بر مبنای سلول های بافت پارانشیم پوست و مغز سنجیده شد. بر همین مبنا با نتایج آماری معنی دارمشخص شد در غلظت های مختلف NH4NO3 بیشترین تعداد ردیف های سلولی متعلق به غلظت نیم تا برابر استانداردمحیط کشت بود. و از نظر تعداد دانه های نشاسته غلظت برابر استانداردتا 5/1برابر آن بیشترین مقدار را نشان دادند. غلظت های مختلف این ترکیب بر تغییر ابعاد سلول ها اختلافات معنی دار ی نشان ندادند. در گروه KNO3، با نتایج آماری معنی دار غلظت 5/1 برابر استاندارد بیشترین تعداد ردیف های سلولی، ابعاد سلول و همچنین بیشترین محتوی نشاسته را نشان دادند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2468363 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!