تحلیل سیاست های هویتی اسلام گرا در عربستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

اسلام گرایی در عربستان که مبتنی بر قرایت وهابی از اسلام است، طیف حداکثری را در جامعه سعودی تشکیل می دهد. باوجود این که طیف های حداقلی؛ مانند شیعیان و سایر فرق سنی در عربستان وجود دارند، اما به خاطر حاکمیت خاندان پادشاهی و وهابیت در حوزه های سیاسی و اجتماعی جامعه، عملا چنین جریاناتی در جامعه اجازه ظهور و بروز سیاست های هویتی خویش را ندارند. از همین رو، سیاست های هویتی اسلام گرایی در عربستان بر اساس خوانش و قرایت اسلام وهابی و جریانات ذیل آن؛ مانند وهابیت رسمی، صحوی ها و جهادی ها می باشد؛ پرسش اصلی مقاله این است که شاخص های سیاست های هویتی اسلام گرا در عربستان سعودی کدامند؟

روش

روش این پژوهش، تحلیل اسنادی است و جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و مصاحبه می باشد.

یافته ها

اسلام گرایی به قرایت وهابی، یکی از پایه های اصلی هویتی عربستان سعودی بهشمار می رود و خاندان پادشاهی نیز مشروعیت خود را از آن می گیرد. در این عرصه به طور انحصاری همه چیز در دستان وهابیت قرار دارد و  از پدیده تکثر و پلورالیسم مذهبی در عربستان سعودی جلوگیری شده است. شاخص های سیاست های هویتی اسلام گرایی، از دل جریاناتی همچون وهابیت رسمی، صحوی ها و جهادی ها بیرون می آید.

نتیجه گیری

پس از بررسی زمینه ها، مولفه ها، اهداف، چالش ها و موانع جریانات اسلام گرایی، شاخص های سیاست های هویتی اسلام گرا مشخص شدند که عبارتند از: مشروعیت دادن به اقدامات و تصمیمات حکومت سعودی، مخالفت و ضدیت با فرهنگ و مضامین غربی، تکفیر و جهاد با مشرکان، اقدامات تبعیضآمیز علیه شیعیان و محروم کردن آنها از حقوق اولیه زندگی، قوانین سختگیرانه علیه زنان و بی هویت شدن آنها، مخالفت و ضدیت با لیبرال ها و سکولارها، نظام آموزشی و حقوقی مبتنی بر آموزه های وهابیت، مخالفت با دموکراسی و نفی مشارکت سیاسی مردم، گسترش و تبلیغ وهابیت، تاکید بر سنت گرایی و مخالفت با مدرنیته.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2469917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!