بررسی تغییرات مورفولوژیکی تخمدان و لوله های رحمی به دنبال تزریق هم زمان آنتی پروستروژن و استروژن در موش های تحریک تخمک گذاری شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

تخمدان یکی از بافت هایی است که بیان رسپتور پروژسترون در آن صورت می گیرد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات هم زمان آنتی پروستروژن و استروژن بر تخمدان  و لوله های رحمی موش های تحریک تخمک گذاری شده می باشد.

مواد و روش‏ها

 در این تحقیق موش ها پس از تحریک تخمک گذاری و ایجاد حاملگی به چهار گروه تقسیم شدند: 1) کنترل، 2) استروژن، 3) پروژسترون، 4) آنتی پروژسترون و استروژن. 5/4 روز بعد از حاملگی، موش ها با روش جابه جایی مهره های گردنی کشته شدند و ازتخمدان و لوله های رحمی نمونه برداری شد و با رنگ آمیزی های هماتوکسیلین و ایوزین (H&E) و روش پریودیک اسید شیف (PAS) جهت بررسی تغییرات هیستومورفومتری آماده شدند.

نتایج

بررسی های انجام شده نشان داد که در گروه کنترل انواع فولیکول ها و جسم زرد وجود دارد. در گروه پروژسترون تعداد اجسام زرد در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافته بود. در گروه استروژن تعداد اجسام زرد کاهش و اکثریت فولیکول ها از نوع بدوی یا اولیه در حال رشد بود. در گروه آنتی پروژسترون همراه با استروژن میزان فولیکول های آترتیک بیش تر بود. نتایج به دست آمده از لوله های رحمی بیان گر آن است که تزریق پروژسترون، باعث کاهش ارتفاع اپی تلیوم لومینال و تعداد سلول های مژه دار می شد. درحالی که در گروه های حاوی استروژن، افزایش سلول های مژه دار و ارتفاع اپی تلیوم مشاهده شد.

نتیجه ‏گیری

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که پروژسترون به تنهایی نمی تواند شرایط بهتری را جهت لقاح فراهم کند و افزودن استروژن به پروژسترون ممکن است این وضعیت را بهبود ببخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2472999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!