عوامل موثر بر بهره وری اماکن ورزشی مراکز آموزش عالی و دانشگاه های استان فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

در نظام کنونی جهان بهره‌وری و ارتقای آن، یکی از اهداف عمده‌ی سازمان‌های فعال و زنده است؛ تحقیق حاضر باهدف بررسی شاخص‌های بهره‌وری و تعیین عوامل موثر بر بهره‌وری اماکن ورزشی مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های استان فارس انجام شد.

روش شناسی پژوهش

نوع تحقیق توصیفی – تحلیلی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، مربیان، بهره‌برداران، متصدیان، مسیولین ورزش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان فارس و استفاده‌کنندگان این مراکز، برابر با 1035 نفر بوده است. حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1997) برابر با 280 نفر انتخاب‌شده است. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته با پایایی 91/. استفاده‌شده است. در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش توصیفی از درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی با روش مولفه اصلی و برای تعیین ساختار ساده‌ی آن‌ها از چرخش واریماکس و روش تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از مدل معادله ساختاری استفاده گردید.

یافته ها

نتایج اولویت‌بندی مولفه‌های هشت عامل موثر بر بهره‌وری اماکن ورزشی نشان داد، در عامل کالبدی، سهولت دسترسی کاربران؛ در عامل کاربران، میزان رضایت کاربران از فضای ورزشی؛ در عامل نیروی انسانی، رعایت نکات اخلاقی و برخورد مناسب متصدیان و سرپرستان اماکن ورزشی؛ در عامل برنامه‌ریزی، تعیین و تنظیم ساعات کاری منظم؛ در عامل تعمیر و نگه‌داری، تعمیرات به‌موقع و منظم؛ در عامل مدیریتی، سبک رهبری و مدیریتی مدیران ورزشی؛ در عامل نظارت، وجود نظام ارزیابی مستمر و در عامل مالی، دارا بودن سود اقتصادی حاصل از فعالیت اماکن ورزشی به‌عنوان تاثیرگذارترین مولفه‌ها در ارزیابی بهره‌وری اماکن ورزشی شناخته شدند.

بحث و نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان داد، عوامل کالبدی، کاربران، نیروی انسانی، برنامه‌ریزی، تعمیر و نگهداری، مدیریتی، نظارت و مالی از جهت تفکیک سوال‌ها و مطابقت با مبانی مدل شاخص‌های بهره‌وری اماکن ورزشی مناسب است و مدیران توانند از عوامل و مولفه‌های فوق جهت بررسی وضعیت بهره‌وری اماکن ورزشی استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2473080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!