ارزیابی مجموعه گستردهای از ژرم پلاسم ارزن دمروباهی (Setaria italica L) براساس عملکرد و برخی صفات زراعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

ارزن دم روباهی به عنوان یک محصول چند منظوره دارای پتانسیل های مغذی و دارویی است. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه تنوع مجموعه ژرم پلاسم گسترده ی ارزن دم روباهی (134 ژنوتیپ) براساس 14 صفت زراعی مورد مطالعه انجام شد.

مواد و روش ها

در این تحقیق بذور 134 ژنوتیپ ارزن دم روباهی که شامل مجموعه گسترده ژرم پلاسم ارزن دم روباهی می باشد، از پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی، قطب علمی تنش های محیطی غلات دانشگاه شهید باهنر کرمان تهیه شد. آزمایش در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار و تحت شرایط نرمال طی سال زراعی 1396 اجرا شد. صفات زراعی شامل: درصد جوانه زنی بذر ارتفاع گیاه، تعداد برگ در بوته، طول برگ پرچم، عرض برگ پرچم، تعداد پنجه، طول خوشه، عملکرد دانه، تعداد گیاهان روی خط، عملکرد علوفه، وزن بذور بوته برتر، وزن هزار دانه، شاخص برداشت و عملکرد بیولوژیکی اندازه گیری شد و سپس داده های حاصله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اختلاف ژنوتیپ های مورد مطالعه از نظر تمامی صفات به غیر از صفات عرض برگ و تعداد گیاهان روی خط در سطح 1 درصد معنی دار بود. بر آورد ضریب همبستگی بین صفات نشان داد که عملکرد دانه و عملکرد علوفه با تمامی صفات  به استثنای عرض برگ همبستگی مثبت و معنی داری داشتند، همچنین صفت عملکرد دانه با عملکرد بیولوژیک و عملکرد علوفه بیشترین همبستگی مثبت و معنی دار (به ترتیب 0/97 و 0/94) داشت. در ادامه نتایج تجزیه به مولفه های اصلی نشان داد که 4 مولفه اصلی اول بیش از 75/62 درصد از واریانس کل صفات را توجیه کردند و مولفه های اول تا چهارم  به ترتیب 49/80، 9/87 و 8/32 و 7/54 درصد از کل واریانس را به خود اختصاص داده اند. براساس نتایج تجزیه خوشهای، ژنوتیپها به 4 گروه ژنوتیپی تقسیم شدند و ژنوتیپهای موجود در گروه اول از لحاظ عملکرد علوفه و عملکرد بذر نسبت به بقیه گروه ها برتری داشتند.

نتیجه گیری

در مجموع ژنوتیپها از نظر صفات اندازه گیری شده به طور قابل توجهی متفاوت بودند که این مطلب بیانگر وجود تنوع قابل توجه در میان ژرم پلاسم مورد مطالعه بود. با توجه به اینکه برخی ژنوتیپها در خوشه اول (160، 68، 15، 23، 72، 73، 39، 170، 57 و 122) از نظر عملکرد بذر و عملکرد علوفه از برتری قابل توجهی برخوردار بودند، لذا می توانند برای مطالعات آتی اصلاح نباتات به عنوان ژنوتیپهای برتر در برنامه های به نژادی و انتخاب به منظور افزایش عملکرد علوفه و دانه ارزن دم روباهی مورد توجه و استفاده قرار بگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p2473210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!