الگوی بیان ژن های کد کننده عوامل رونویسی bZIP56،WRKY1 و NAM-B1 تحت شرایط کمبود روی در گندم نان (.Triticum aestivum L)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

گندم نان (Triticum aestivum L.) یکی از مهم ترین محصولات اصلی تغذیه ای در جهان است. با وجود تلاش ها در جهت بهبود کیفیت گندم، سطح ریزمغذی ه ای آن هنوز پایین تر از حد مطلوب برای تغذیه انسان قرار دارد. به ویژه کمبود روی (Zn) یک مشکل گسترده تغذیه ای  در کشورهایی است که به طور عمده به رژیم غذایی وابسته به غلات متکی می باشند. بنابراین تحقیق حاضر به منظور مطالعه و بررسی الگوی بیان ژن های کدکننده عوامل رونویسی bZIP56، WRKY1 و NAM-B1 تحت شرایط کمبود روی در گندم نان اجرا شد.

مواد و روش ها

در این تحقیق، دو رقم گندم هامون (روی-کارا) و هیرمند (روی-ناکارا) در شرایط کمبود و کفایت روی (به ترتیب صفر و پنج میلی گرم روی در کیلوگرم) خاک کشت و نمونه برداری از برگ و ریشه گیاهان در دو مرحله 30 روز بعد از جوانه زنی (رویشی) و 30 درصد گلدهی (زایشی) انجام گرفت و بیان نسبی ژن های کد کننده عوامل رونویسی فوق الذکر  در شرایط کمبود روی نسبت به شرایط کفایت آن با استفاده از روش Real time PCR مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که بیش ترین میزان افزایش بیان نسبی ژن های bZIP56 (بیش از 77 برابر کنترل) و WRKY1 (بیش از 20 برابر کنترل)، در ریشه رقم روی-کارا (هامون) در مرحله زایشی مشاهده شد. همچنین میزان بیان هر دو ژن در برگ رقم هامون در مرحله رویشی نیز بطور قابل توجهی نسبت به گیاهان شاهد افزایش یافت. بیشترین میزان بیان نسبی ژن کد کننده عامل رونویسی NAM-B1 (بیش از 54 برابر کنترل) در برگ رقم روی -ناکارای هیرمند در مرحله زایشی مشاهده شد. همچنین میزان بیان این ژن در ریشه و برگ رقم روی-کارای هامون به ترتیب در مراحل زایشی و رویشی بطور قابل توجهی نسبت به گیاهان شاهد افزایش یافت.

نتیجه گیری

بطور کلی با توجه به افزایش بیان نسبی رونوشت های هر سه ژن کد کننده عوامل رونویسی مورد مطالعه در مرحله زایشی در ریشه رقم روی-کارا، احتمالا هر سه ژن در فعال سازی و القای رونوشت برداری ژن های دخیل در جذب روی در ریشه در شرایط کمبود روی در انتهای دوره رشدی مشارکت دارند. بنابراین می توان از این ژن ها در در برنامه های اصلاحی بهبود کیفیت دانه و غنی سازی زیستی گندم نان برای تولید ارقام روی-کارا استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
106 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2473214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!