تاثیر سلنیوم آلی و معدنی در جیره غذایی بر برخی پارامترهای سیستم دفاع آنتی اکسیدانی ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر سلنیوم آلی و معدنی در جیره غذایی بچه ماهیان قزل آلای رنگین کمان بر میزان تغییرات مالون دی آلدهید (MDA) و برخی از آنزیم های آنتی اکسیدانی کبد شامل آسپارتات ترانس آمیناز (AST) و گلوتاتیون پراکسیداز (GPX) انجام شد. برای این منظور 810 عدد بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان با میانگین وزنی 2/2±6/50 گرم در قالب طرح تصادفی با جیره های مکمل شده با 0 (شاهد)، 15/0، 30/0، 45/0 و 60/0 میلی گرم سلنیوم آلی (مخمر غنی شده با سلنیوم) و معدنی (سلنیت سدیم) در کیلوگرم خوراک با 3 تکرار به مدت 60 روز غذادهی شدند. در پایان دوره آزمایش نتایج به دست آمده نشان داد که میزان فعالیت آنزیم GPx در ماهیان تغذیه شده با 60/0 میلی گرم سلنیوم آلی در کیلوگرم جیره به حداکثر مقدار برابر 62/0±49/5 واحد بین‏المللی در لیتر رسید که دارای اختلاف معنی داری با سایر تیمارها بود (p <0.05). افزودن منابع مختلف سلنیوم به جیره سبب ایجاد یک روند کاهشی در میزان آنزیم AST گردید، اگرچه افزودن سلنیوم آلی از سطح 45/0 میلی گرم در کیلوگرم به بالا سبب کاهش معنی دار این آنزیم شده و کمترین مقدار آن در تیمار 60/0 میلی گرم در کیلوگرم سلنیوم آلی (84/1±30/49 واحد بین‏المللی در لیتر) نسبت به سایر تیمارها به دست آمد (p <0.05). کمترین میزان MDA در تیمار 60/0 میلی گرم در کیلوگرم سلنیوم آلی (76/0±10/19 میکرومول در لیتر) در مقایسه با سایر تیمارها مشاهده شد (05/0p <)، اما سطح MDA در بین ماهیان تغذیه شده با سلنیوم معدنی فقط در تیمار 60/0 میلی گرم در کیلوگرم سلنیوم معدنی به طور معنی داری کاهش یافت و سایر تیمارها فاقد اختلاف معنی دار بودند (p>0.05). در مجموع با توجه به اهمیت سلنیوم در فعالیت آنزیم GPX و بر اساس نتایج تحقیق حاضر استفاده از سلنیوم آلی به خصوص به مقدار 60/0 میلی گرم در کیلوگرم خوراک در مقایسه با سلنیت سدیم دارای تاثیرات بیشتری در تقویت توانایی آنتی اکسیدانی بچه ماهیان قزل آلای رنگین کمان داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2475098 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!