اثر عصاره گیاه همیشه بهار (Calendula officinalis) بر ویژگی‏‎های ایمنی و برخی فاکتورهای خونی ماهی قرمز (Carassius auratus)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

طی پژوهشی 60 روزه اثر عصاره گیاه گل همیشه بهار (officinalis Calendula) در جیره غذایی ماهی قرمز (auratus Carassius) بر رشد، بقا و برخی از شاخصهای ایمنی این گونه در قالب یک طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار 3و تکرار بررسی گردید که در آن درصد افزایش وزن بدن ، نرخ رشد ویژه، افزایش وزن روزانه، ضریب چاقی و نرخ بقاء ماهیهای پرورشی مورد مطالعه قرار گرفت. تیمارها شامل 3 جیره غذای ی به ترتیب حاوی سه سطح 1/5و 1 ،0/5 درصد عصاره گیاه گل همیشه بهار همراه با تیمار شاهد در نظر گرفته شد . 252 عدد ماهی قرمز با میانگین وزن اولیه 1 ±8/5 گرم بدین منظور تهیه و پس از پایان دوره آزمایش تمامی آنها مورد زیستسنجی و خونگیری قرار گرفت ه و میزان هماتوکریت ، متوسط حجم گلبولی ، متوسط وزن هموگلوبین گلبولی ، متوسط غلظت هموگلوبین گلبولی، هتروفیل، لنفوسیت و عامل مکمل به عنوان برخی از پارامترهای ایمنی غیراختصاصی اندازه گیری گردی . دند نتایج به دست آمده نشان داد که با افزایش میزان این عصاره گیاهی در جیره پارامترهای رشد نیز افزایش یافته که البته این افزایش در هیچ ی ک از پارامترهای اندازهگیری شده و بین تیمارها دار معنی نبود (0/05> P) . میزان عامل مکمل نیز در تیمارهای حاوی عصاره بالاتر از گروه شاهد بوده ولی فاقد اختلاف دار معنی 0/05> P با آن بود. به طور کلی نتایج حاصل از این آزمایش نشاندهنده اثر مثبت عصاره گل همیشه بهار در جیره غذایی ماهی قرمز بر پارامترهای ایمنی بوده که میتواند به عنوان یک محرک سیستم ایمنی قلمداد گردد

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2476668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!