تعیین اثر تنش خشکی بر مقادیر آستانه های دمایی بحرانی جوانه زنی بذر کلزای خودرو (.Brassica napus L) با استفاده از مدل هیدروترمال تایم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

دما و پتانسیل آب دو نیروی محرکه اصلی تنظیم خواب و جوانه زنی بذر هستند. مدل های هیدروترمال تایم به منظور کمی سازی پاسخ جوانه زنی به این دو عامل توسعه یافته اند. در بیشتر این مدل ها تنوع زمان جوانه زنی در میان بذرها با در نظر گرفتن یک توزیع نرمال برای مقادیر پتانسیل آب پایه (ψb (g)) و وقوع بازدارندگی گرمایی جوانه زنی با فرض افزایش خطی ψb (g) در دماهای بیشتر از حد بهینه توصیف شده است. در این مطالعه، از یک مدل هیدروترمال تایم جدید بر پایه توزیع گامبل برای توصیف تغییرات ψb (g) با دما و نیز مدل سازی اثر تنش خشکی بر تغییرات دماهای بهینه (To (g)) و بیشینه (Tm (g)) برای کسرهای مختلف جوانه زنی (g) کلزای خودرو استفاده شد. مقادیر ψb(g) با دما در گستره بین دمای پایه (Tb) تا Tm(g) به صورت خطی افزایش یافت، اما ثابت هیدروتایم (θH) روندی کاهشی داشت. این پاسخ باعث شد تا شکل منحنی سرعت جوانه زنی (GR (g)) در مقابل دما به صورت منحنی شود. هر دو آستانه بحرانی To (g) و Tm (g) متناسب با افزایش شدت تنش خشکی کاهش یافتند. مدل ضرایب θHT (ثابت هیدروترمال تایم)، Tb، ψbase (50) (میانه پتانسیل آب پایه در T=Tb)، KT (شیب تغییر ψb (g) با دما) را به ترتیب 305.50 مگاپاسکال درجه سانتی گراد ساعت، 6.17 درجه سانتی گراد، 1.375- مگاپاسکال و 0.044 مگاپاسکال بر درجه سانتی گراد برآورد کرد. مدل توسعه داده شده در اینجا نه تنها برازش های خوبی به داده های جوانه زنی کلزای خودرو داشت، بلکه بینش مفیدی در مورد راهبردهای انطباقی این گونه برای بهینه سازی زمان جوانه زنی خود در محیط های مختلف دمایی و رطوبتی فراهم آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
695 تا 707
لینک کوتاه:
magiran.com/p2477755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!