تاثیر پلی مورفیسم MCT1 T1470A بر تعداد تکرارها و حجم فعالیت مقاومتی در ورزشکاران جوان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر پلی مورفیسم MCT1 T1470A بر تعداد تکرارها و حجم فعالیت مقاومتی در ورزشکاران جوان رشته های ورزشی استقامتی_نیمه استقامتی و سرعتی_قدرتی بود.مواد و روش ها: 49 مرد جوان تمرین کرده (گروه استقامتی_نیمه استقامتی 21 نفر و گروه قدرتی-سرعتی 28 نفر) با ملاک های ورودی به این پژوهش راه یافتند (سانتیمتر91/8±57/178، کیلوگرم37/13±34/75، سال45/5±02/24). در پنج روز اندازه گیری شاخص های تن سنجی، آزمون های ورزشی (پرس سینه و اسکات با 1RM 65%، 3 دوره، تکرار تا حد واماندگی و 90 ثانیه استراحت بین دوره ها) و خونگیری از آزمودنی ها انجام شد. پس از استخراج DNA از نمونه های خونی، از روش ARMS-PCR برای تعیین ژنوتیپ نمونه ها استفاده شد. از آزمون های آماری مربع کای برای بررسی تعادل هاردی واینبرگ و آزمون های آنوای یکراهه و کراسکال والیس با سطح معناداری 05/0 p ≤ برای بررسی تاثیر ژنوتیپ های مختلف پلی مورفیسم MCT1 T14701 بر تعداد تکرار و حجم فعالیت مقاومتی استفاده شد
نتایج
در بررسی اختلاف بین میانگین های سه ژنوتیپ AA، TTو AT، اختلاف معنی داری بین ژنوتیپ AA با دو ژنوتیپ دیگر (05/0 = p) در گروه استقامتی_نیمه استقامتی از لحاظ حجم فعالیت مقاومتی پرس سینه پیدا شد و بیشترین مقدار میانگین (85/323 ± 00/2209 کیلوگرم در سه دوره) مربوط به ژنوتیپ AA بود. از لحاظ تعداد تکرارها، گرچه میانگن آزمودنی های دارای ژنوتیپ AA در هر دو گروه و برای هر دو آزمون پرس سینه و اسکات، بیشتر از دو ژنوتیپ دیگر بود، اما هیچ کدام از این تفاوت ها از لحاظ آماری معنادار نبود.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، ورزشکاران استقامتی_نیمه استقامتی دارای آلل A و ژنوتیپ AA در حجم فعالیت مقاومتی عضلات کمربند سینه ای و اندام های فوقانی عملکرد بهتری را نسبت به ورزشکاران دارای آلل T و ژنوتیپ های TT و AT نشان می دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2479168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!