مقایسه تاثیر تمرینات اختصاصی والیبال روی سطوح تمرینی مختلف بر لاکتات خون و کوفتگی عضلانی متعاقب یک جلسه فعالیت ورزشی حاد در پسران والیبالیست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر شش هفته تمرینات اختصاصی والیبال روی سطوح تمرینی مختلف بر لاکتات خون و کوفتگی عضلانی متعاقب یک جلسه فعالیت ورزشی حاد در پسران والیبالیست بود.مواد و روش ها: سی و شش پسر والیبالیست (میانگین سنی، 82/0 ± 11/16 سال ؛ قد، 85/4 ± 174 سانتی متر) به صورت تصادفی در سه گروه12 نفری تمرینی بتن، کفپوش و ماسه قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون لاکتات خون با دستگاه لاکتومتر، قبل و بلافاصله فعالیت ورزشی حاد (10 × 10 پرش عمودی با یک دقیقه استراحت بین هر نوبت) و میزان کوفتگی عضلات بازکننده زانو بلافاصله، 24 و 48 ساعت پس از انجام یک جلسه فعالیت حاد با مقیاس آنالوگ بصری (VAS) اندازه گیری شد. بعد از شش هفته تمرینات اختصاصی والیبال روی سطوح تمرینی بتن، کفپوش و ماسه مرحله پس آزمون همانند مرحله پیش آزمون اجرا شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس دو طرفه با اندازه گیری مکرر، تحلیل واریانس یک طرفه، تعقیبی بونفرونی و توکی با سطح معنی داری 05/0 > P تحلیل شدند.
نتایج
نتایج نشان داد که شش هفته تمرینات اختصاصی والیبال باعث کاهش معنی دار سطح استراحتی لاکتات در گروه های تمرینی کفپوش و ماسه در مقایسه با گروه  بتن و هم چنین گروه ماسه در مقایسه با کفپوش شد (01/0 = P). سطح لاکتات دو گروه ماسه و کفپوش در مقایسه با بتن در پاسخ به دومین فعالیت حاد کاهش معنی داری داشت (01/0 = P)، اما بین کاهش لاکتات گروه ماسه و کفپوش تفاوت معنی داری مشاهده نشد (87/0 = P). در میزان کوفتگی عضلانی بلافاصله و 48 ساعت پس از یک جلسه فعالیت ورزشی حاد در بین سه گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد (45/0 = P).، ولی در میزان کوفتگی عضلانی 24 ساعت پس از یک جلسه فعالیت ورزشی حاد، بین گروه بتن و ماسه کاهش معنی داری مشاهده شد (01/0 = P)، اما بین گروه بتن و کفپوش (06/0 = P) و کفپوش و ماسه تفاوت معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: شش هفته تمرینات اختصاصی والیبال بر روی سطوح ماسه و کفپوش در مقایسه با سطح بتن باعث کاهش لاکتات ولی تمرین در سطح ماسه باعث کوفتگی عضلانی کمتری نسبت به سطوح کفپوش و بتن در پاسخ به یک جلسه فعالیت حاد در بازیکنان والیبال شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2479171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!