بررسی تطبیقی رمان رویای تبت فریبا و فی و عروس فریبکار مارگارت اتوود از منظر فمینیستی
پژوهش های تطبیقی، در حوزه ادبیات ویژه زنان از اهمیت زیادی برخوردار است. فریبا وفی در رمان رویای تبت و مارگارت النور اتوود (Margaret Elenor Atwood) در رمان عروس دزد (The Robber Bride) با نگاهی انتقادی، می کوشند تا تصویری واقعی از وضعیت زنان جامعه خود ارایه دهند. پژوهش حاضر، با روش توصیفی-تحلیلی و رویکرد تطبیقی مکتب امریکایی، با مبنا قرار دادن مولفه های نقد زن محور، به بررسی و تطبیق دو رمان و تبیین دیدگاه های دو نویسنده، به مسایل زنان می پردازد. بررسی تطبیقی این دو رمان، از آن جهت حایز اهمیت است که در بازتاب مسایل زنان، همانندی های متعددی در فرم و محتوای آن دیده می شود. این جستار، در پی پاسخ گویی به دو سوال اساسی است: مهم ترین وجوه اشتراک دیدگاه های وفی و اتوود، در بازنمایی مسایل زنان چیست؟ با توجه به همسانی های متعدد دو اثر در فرم و محتوا، آیا وفی از اتوود متاثر بوده است؟ نتایج پژوهش نشان می دهد که فریبا وفی و مارگارت اتوود، با تاکید بر نقش محوری زنان و برجسته نمودن کنش های روایی آنان، انتقاد از نظام مردسالار، گزینش عامدانه آینه در معنای نمادین هویت زنانه، بهره گیری از بسامد مکرر و آینده نگر روایی جهت بازنمود آشفتگی ذهنی زنان، کاربرد برخی از واژگان و توصیفات خاص زبان زنانه و برگزیدن سبک تعاملی گفتگومحور زنانه، تصویری گویا از وضعیت زنان جامعه خود ارایه داده اند. با وجود مولفه های مشترک محتوایی و فرمی و تقدم زمانی اتوود، می توان احتمال داد که وفی از اتوود به عنوان یک نویسنده صاحب سبک و پیشرو در داستان پردازی و مسایل زنان، تاثیر پذیرفته است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.