تروما در موارد خاص تروما در سالمندی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فیزیولوژی بدن در سالمندی دستخوش افت تدریجی می شود که روی تمامی اعضای بدن مانند سیستم عصبی، قلبی عروقی، ریوی، کلیوی و گوارشی تاثیرگزار است. همچنین این تغییرات فیزیولوژیک باعث بیماری های همراه مانند پرفشاری خون، بیماری های قلبی، نارسایی مزمن کلیه و نیز بیماری انسدادی مزمن ریوی نظیر (COPD) و آمفیزم خواهد شد. بعلاوه در سالمندی تغییر متابولیسم دارویی هم به این مشکلات خواهد افزود. انجمن علمی سالخوردگان آمریکا (AGS) شیوه نامه ای جهت پیشگیری از احتمال درمان های نابجا در سالمندان منتشر کرده و خاطر نشان می کند که تجویز داروها در سالمندی بایستی همراه با دقت و ظرافت بیشتری به خصوص در بیماران ترومایی باشد. زمین خوردگی بیشترین علت تروما در سالمندان است به طوری که
هفتاد و پنج درصد تروما در سالمندان را تشکیل می دهد که نود درصد آن روی زمین هموار و هم سطح اتفاق می افتد. آزار فیزیکی و کلامی و شکنجه، گرچه کمتر گزارش می شود ولی کم اهمیت نیست که بوسیله نزدیکان و یا پرستاری کنندگان و یا درمانگرها است، که از ایجاد کبودی و بریدگی و خراشیدگی و سوختگی تا شکستگی و حتی آزارهای جنسی متفاوت است. نکته مهم و حایز اهمیت در هر بیمار صدمه و تروما دیده سالمند آن است که لازم است در آنها سی تی اسکن مغزی انجام شود زیرا آسیب دیدگی های مغزی در آنها اغلب بی علامت بوده و پیشرفتی کند دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2481176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!