بررسی کارآمدی طرح تحول سلامت بر سزارین و عوامل همراه آن در مرکز آموزشی درمانی الزهرا رشت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اخیرا انجام سزارین از علل حفظ سلامتی و ایمنی مادر و نوزاد فراتر رفته است و خواسته های شخصی افراد نیز بسیار در آن تاثیرگذار بوده است. بررسی ها نشان داده است، آمار سزارین در ایران بالا می باشد. هدف از این مطالعه تعیین کارایی طرح تحول سلامت بر انجام سزارین و عوامل همراه آن در بیمارستان الزهرا رشت می باشد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر در مرکز آموزشی درمانی الزهرا به صورت یک مطالعه مقطعی انجام گرفت. به این صورت که پرونده کلیه زنانی که در سال 1398در این مرکز، زایمان سزارین و واژینال داشته اند، مورد بررسی قرار گرفت. میزان کل سزارین از طریق آمار ثبت شده از تعداد کل زایمان طبیعی و سزارین در این مرکز محاسبه گردید و از پرونده بیماران سزارینی علت انجام سزارین استخراج و در چک لیست ثبت شد. برای توصیف متغیر های کمی با تویع نرمال از میانگین و انحراف معیار، متغیرهای کمی با توزیع غیرنرمال میانه (چارک اول - چارک سوم) و برای متغیر های کیفی از تعداد و درصد استفاده شد. توزیع نرمال متغیرهای کمی با استفاده از مقادیر کشیدگی و چولگی، نمودار Q-Q Plot و آزمون های شاپیرو ویلک (Shapiro-Wilk) سنجیده شد و برای مقایسه های لازم بر اساس اهداف از آزمون هایکای دو و فیشر استفاده شد. سطح معنی داری آماری آزمون ها (05/0 < (P در نظر گرفته شد.

یافته ها

2460 زایمان واژینال و 1268 زایمان سزارین در مرکز آموزشی درمانی الزهرا در سال 1398انجام شد که در این مطالعه پرونده 416 زن با زایمان سزارین مورد بررسی قرار گرفت. درصد انجام زایمان به روش سزارین در این مرکز در طی این سال 01/34% بود. میانگین سنی زنان مراجعه کننده جهت زایمان سزارین به بیمارستان الزهرا رشت 05/6±87/30 سال بود. 4 نفر (1%) زیر 18 سال و 102 نفر (5/24%) بالای 35 سال سن داشتند. میانه هفته بارداری 37 هفته با حداقل - حداکثر 41-28 هفته بود. در مطالعه حاضر، علل سزارین در 211 نفر (7/50%) مربوط به رحم، 205 نفر (3/49%) مربوط به جفت و جنین و 27 نفر (5/6%) مربوط به بیماری های زمینه ای مادر بود. در این میان به ترتیب سابقه سزارین قبلی، دیسترس جنینی و پره اکلامپسی فراوانی بیشتری در هر بخش داشتند. در مجموع سابقه سزارین قبلی191 مورد (9/45%) بود، دیسترس جنینی 79 مورد (19%)، دفع مکونیوم 58 مورد (9/13%)، چند قلویی 30 مورد (2/7%) و نمای بریچ 25 مورد (6%) به ترتیب بیشترین علل سزارین در این مرکز بودند. بر اساس نتایج بین سن مادر و تعداد حاملگی با علل مربوط به رحم و جفت و جنین ارتباط معنی داری مشاهده شد.

نتیجه گیری

فراوانی سزارین در سال 98 در بیمارستان الزهرا نسبت به زمان قبل از طرح تحول سلامت کاهش چشم گیری داشته است. این درصد اگرچه نسبت به مطالعه قبلی مشابه کاهش یافته است، اما بهرحال هم چنان از آمارهای تعریف شده توسط سازمان بهداشت جهانی بالاتر است و هم چنان نیاز است با در نظر گرفتن ایمنی مادر و نوزاد در جهت کاهش این فراوانی تلاش نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2481179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!