ساخت اتصالات اسکلتی - عضلانی با استفاده از نانو کامپوزیت های پلیمری زیست تخریب پذیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

قطعات تثبیت کننده شکستگی و کاشتنی ها از جمله وسایل پرکاربرد در اعمال جراحی ارتوپدی و هم چنین دندان پزشکی می باشد. استفاده از تثبیت کننده های فلزی بسیار شایع است که نیاز به جراحی دوم جهت خروج کاشتنی از بدن را به بیمار تحمیل می کند. یکی از کاشتنی های بسیار رایج، پیچ اینترفرانس است که در بسیاری از صدمات استخوانی مورد استفاده قرار می-گیرد. لذا هدف از انجام این پژوهش دستیابی به یک نمونه بهینه برای استفاده به عنوان پیچ اینترفرانس می باشد و برای این منظور نانوکامپوزیت ها با درصدهای مختلف نانومواد ساخته شد.

مواد و روش ها

این مطالعه به صورت یک مطالعه پژوهشی انجام شد و 9 نمونه ساخته شد و مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور، ابتدا دستگاه تزریق پلاستیک دستی، برای تولید نمونه ها در ابعاد آزمایشگاهی ساخته شد. برای ساخت نمونه ها از پلیمر پلی (ال) لاکتیک اسید، تقویت کننده نانوهیدروکسی آپاتیت و پلی اتیلن گلایکول به عنوان نرم کننده استفاده شد. نانوکامپوزیت های ساخته شده در این مطالعه با ترکیب دو روش ریخته گری با حلال و شکل دهی مذاب ساخته شدند. آزمون های کشش، میکروسکوپ الکترونی روبشی، آزمون ریولوژی، بررسی زیست تخریب پذیری و زیست فعالی بر روی نمونه ها انجام گرفت. داده ها به صورت میانگین ± انحراف معیار (MEAN±SD) به دست آمده و برای تحلیل آماری از نرم افزار SPSS
(ویرایش 16) استفاده گردید و از آزمون آماری واریانس یک طرفه (ANOVA) استفاده شد، سطح معنی دار بودن اختلافات با 005/0> P محاسبه گردید.

یافته ها

مشخص شد که افزودن همزمان نانوهیدروکسی آپاتیت و پلی اتیلن گلایکول باعث افزایش استحکام و درصد افزایش طول نمونه ها گردید. مدول یانگ نمونه بهینه 912/43 ± 93/589 مگا پاسکال بود و مدول یانگ ماتریس پلیمری 421/48 ± 4/615 بود. با اینکه ماتریس پلیمری دارای مدول یانگ بالاتری است، اما با توجه به شکنندگی ذاتیش برای استفاده در مناطقی که تحت بارگذاری هستند مناسب نمی باشد و همچنین زیست فعالی کمی دارد. میزان افزایش طول تا شکست نمونه بهینه 731/2 ± 39/13 و برای ماتریس پلیمری 348/1 ± 01/11 بود.

نتیجه گیری

یافته های به دست آمده از این پژوهش نشان داد که نمونه مطلوب این مطالعه (1051) با 1 درصد هیدروکسی آپاتیت و 5 درصد پلی اتیلنن گلیکول می باشد. چرا که بیشترین میزان درصد ازدیاد طول و کمترین میزان شکنندگی را دارد و می-تواند یک فرمول بهینه برای پیچ اینترفرانس زیست تخریب پذیر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2481180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!