تاثیر فعالیت های ورزشی بر پاسخ های متابولیک و عوامل التهابی و ضدالتهابی در زنان مبتلا به دیابت بارداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

موفقیت بارداری به کنترل فرآیندهای متابولیک و تعادل بین سایتوکاین های التهابی و ضد التهابی وابسته است. رژیم غذایی و ورزش اولین گزینه برای پیشگیری و درمان دیابت بارداری است. هدف از پژوهش حاضر، مروری بر روی مطالعات انجام شده جهت بررسی تاثیر فعالیت های ورزشی بر پاسخ های متابولیک و عوامل التهابی و ضدالتهابی در زنان مبتلا به دیابت بارداری (GDM) می باشد.

روش کار

مطالعات مربوط به پاسخ فاکتورهای متابولیک، عوامل التهابی و ضدالتهابی به فعالیت های ورزشی در دیابت بارداری در مقالات منتشر شده را در Springer، Hindawi، PubMed، Google Scholar، Scopus، SID وISC  با استفاده از کلید واژه های ورزش، شاخص های متابولیک (گلوکز، انسولین، هموگلوبین گلیکوزیله و حساسیت انسولین)، عوامل التهابی (اینترلوکین-1 بتا، فاکتور نکروز دهنده تومور (TNF-α)، اینترلوکین-6 (IL-6) و پروتیین واکنشی C (CRP) و عوامل ضدالتهابی (اینترلوکین-10 (IL-10) جستجو کردیم. 20 مطالعه پاسخ متابولیک و عوامل التهابی-ضدالتهابی به ورزش در زنان مبتلا به GDM مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

در مطالعات مربوط به فاکتورهای متابولیک، مزایای تمرین جهت بهبود کنترل قند خون، بهینه سازی غلظت گلوکز ناشتا و انسولین، کاهش سطح هموگلوبین گلیکوزیله و بهبود حساسیت انسولین در زنان باردار مبتلا به GDM مشاهده شد. همچنین کاهش سطح شاخص های التهابی در زنان باردار مبتلا به GDM گزارش شده است.

نتیجه گیری

به نظر می رسد مشارکت منظم در فعالیت های ورزشی می تواند باعث بهبود شرایط متابولیک و کاهش التهاب در زنان باردار مبتلا به GDM شود. با این حال مطالعات بیشتری با بررسی اثر فعالیت های ورزشی به ویژه بر عوامل التهابی و ضدالتهابی در زنان مبتلا به GDM  مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2481674 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!