ارزیابی ویژگی های روانسجی چک لیست وقایع زندگی (LEC) در بیماران درد مزمن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اهمیت تروما و شیوع بالایی آن در بیماران درد مزمن ساخت ابزاری مناسب  برای غربالگری تجربه ی ترما در میان بیماران درد مزمن امری اساسی و ضروری به نظر می رسید. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی های روانسنجی چک لیست وقایع زندگی در نمونه ی بیماران درد مزمن ایرانی بود.

روش کار

در این مطالعه 309 نفر زن و مرد از بیماران درد مزمن شهر تهران که 18 سال به بالا و توانایی درک زبان فارسی داشتند به روش نمونه گیری در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی روایی همگرا از پرسشنامه ی 21-DASS و فاجعه آفرینی و برای بررسی روایی واگرا از پرسشنامه ی خودکارآمدی درد مزمن و مقیاس رضایت از زندگی استفاده شد. همچنین برای تعیین پایایی از روش همسانی درونی به شیوه ی آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی به کمک نرم افزار لیزرل نسخه ی  8/ 8 و تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد.

یافته ها

ضریب آلفای کرونباخ برای نمره کل مقیاس 86/0 درصد بدست آمده و همچنین نمره بازآزمایی آن در نمونه ی 40 نفره به فاصله ی 3 هفته برابر با 85/0 دردصد بود. چک لیست وقایع زندگی همبستگی مثبت و معنی داری با پرسشنامه ی DASS-21 و پرسشنامه ی فاجعه آفرینی درد مزمن نشان داد و همبستگی منفی و معناداری با پرسشنامه ی خودکارآمدی درد مزمن و رضایت از زندگی داشت. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی چهار عامل را شناسایی کرد و تحلیل عامل تاییدی نشان داد ساختار چهار عاملی از برازش مناسبی برخوردار است.

نتیجه گیری

 تجربه ی تروما می تواند باعث مشکلات روانشناختی زیادی شود. نسخه ی ایرانی چک لیست وقایع زندگی اعتبار و روایی مطالوبی را نشان داد و می توان از آن به عنوان یک ابزار غربالگری کوتاه و معتبر برای سنجش تروما  استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p2481683 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!