مقایسه اثر بخشی درمان شناختی رفتاری و هیپنوتیزم درمانی بر تحریف شناختی بین فردی در نوجوانان با اختلال نافرمانی مقابله ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تحریف شناختی یکی از مشکلاتی است که در  نوجوانان دارای اختلال ناغرمانی مقابله ای به وضوح دیده می شود، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای اثربخشی درمان شناختی رفتاری و هیپنوتراپی بر کاهش میزان تحریف شناختی نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای انجام شد.

روش کار

این پژوهش در قالب طرح کارآزمایی بالینی با پیش آزمون و پس آزمون و دوره پیگیری یک ماهه اجرا شد. از میان دانش آموزان دختر و پسر  دوره اول متوسطه شهرستان ارومیه، با تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ای که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند، 51 نفر به شکل هدفمند در سه گروه (17 نفر درمان شناختی رفتاری، 17 نفر هیپنوتراپی و 17 نفر کنترل) به شکل تصادفی جایگذاری شدند. سپس گروه شناختی رفتاری و هیپنوتراپی براساس پروتکل های استاندارد مداخله ای  تحت مداخله قرار گرفتند. ابزارهای این پژوهش شامل: سیاهه رفتاری نسخه والدین آخنباخ و مقیاس تحریف های شناختی بین فردی حمام چی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها، آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که بین درمان شناختی رفتاری و هیپنوتراپی بر کاهش تحریف های شناختی بین فردی؛ تفاوت معناداری وجود داشت به این صورت که هیپنوتیزم درمانی بر کاهش این تحریف ها اثربخشی ندارد، این در حالی است که درمان شناختی رفتاری از این منظر اثربخشی  قابل توجهی بر هیپنوتیزم درمانی دارد (127/0>P، 84.13 F=).

نتیجه گیری

به درمانگران توصیه می شود در کار با نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای که تحریف های شناختی بین فردی دارند از رویکرد درمانی شناختی رفتاری بهره بگیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p2481686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!