ارزیابی روش های مختلف تحلیل در پیشبینی پاسخ لرزه ای سازه های بتن مسلح نامنظم در پلان و ارتفاع، تقویت شده با مهاربند فولادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از روش های بهسازی لرزه ای در سازه های بتن آرمه، استفاده از مهاربندهای فولادی می باشد. در این پژوهش چهار سازه بتن آرمه با دو پلان متفاوت در دو حالت 10 و 15 طبقه موردبررسی قرار می گیرند. سازه های موردنظر به صورت هم زمان دارای نامنظمی هندسی در پلان و همچنین نامنظمی در ارتفاع از نوع طبقه نرم می باشند. رفتار لرزه ای سازه های دارای ترکیبی از انواع نامنظمی ها به صورت هم زمان کم تر در گذشته موردتوجه قرار گرفته است که در این تحقیق موردمطالعه قرار می گیرد. با توجه به پیچیدگی رفتار سازه های نامنظم در برابر زلزله و همچنین الزام آیین نامه ای، در طراحی و ارزیابی مدل های اولیه از تحلیل های استاتیکی خطی، دینامیکی خطی، استاتیکی غیرخطی و دینامیکی غیرخطی استفاده شده است و نتایج حاصل از روش های مختلف تحلیل در پیش بینی پاسخ لرزه ای سازه های اولیه و همچنین سازه های بهسازی شده مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته است. مقایسه نتایج به دست آمده از سازه های اولیه و سازه های تقویت شده، حاکی از آن است که استفاده از هر دو نوع مهاربند فولادی زیگزاگی و ضربدری موجب ارتقای قابل توجه عملکرد لرزه ای سازه ها شده است که البته در حالت استفاده از مهاربندهای زیگزاگی عملکرد لرزه ای مناسب تری در سازه بهسازی شده مشاهده گردید. مقایسه نتایج آنالیزهای خطی و غیرخطی روشن نمود اگرچه روش های خطی تا حدودی در پیش بینی حداکثر تغییر مکان در بام سازه موفق عمل می نمایند، تغییر مکان طبقات میانی سازه ها و همچنین الگوی تغییر شکل سازه را ممکن است به صورت صحیح پیش بینی ننمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2481765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!