توری سایه دار فتوسلکتیو(Photoselective) در محصول فلفل شیرین، دوره رسیدن را تسریع می کند و کیفیت کلی و عملکرد میوه را بهبود می بخشد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

توری های فتوسلکتیو برای حفاظت از سبزیجات و گیاهان باغی در برابر آفتاب سوختگی استفاده شده و  به طولانی شدن دوره کشت در شرایط نور زیاد منجر می شود. در این پژوهش، ما تاثیر چهار شبکه سایه انداز فتوسلکتیو (Pearl 30, Red 30, Silver 30, Red 40)، یک شبکه استاندارد سیاه رنگ (Black 35 سیاه 35)، و یک شاهد (بدون پوشش) را بر تکامل رنگ محصول طی دوره رسیدن میوه دو نوع فلفل، یعنی لامویو(Lamuyo) و کالیفرنیا  (California) بررسی کردیم. به این منظور، تکامل رنگ میوه ها از ابتدای شکل گیری تا زمان برداشت پایش شد و با تابش کل و دما همبست شد(correlated). مواد گیاهی مورد استفاده فلفل از نوع کالیفرنیا - ارقام Bendigo و Cayetano - و از نوع Lamuyo، ارقام Alcudia و Pompeo بود. نتایج نشان داد که نرخ تغییر رنگ فلفل به (نوع) توری استفاده شده در گلخانه وابسته بود. سرعت تغییر رنگ از سبز به قرمز بیشتر به رقم و تشعشع کل ، که مشروط به توری های فتوسلکتیو مختلف بود، بستگی داشت تا به نوع فلفل. بیشترین تفاوت بین تیمار شاهد (بدون تور) و توری مشکی بود، افزایش رنگ قرمز فلفل ها در اولی سریعتر بود. مقادیر تشعشع زیر 75 وات بر متر مربع یا بیشتر از 110 وات بر متر مربع تاثیر منفی بر عملکرد داشت. دمای زیر توری به طور معنی داری تحت تاثیر نوع توری قرار نگرفت و در نتیجه تاثیر آن بر ارقام مختلف مشابه بود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1171 تا 1186
لینک کوتاه:
magiran.com/p2483099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!