ارزیابی پارامترهای استرس اکسیداتیو کارگران در معرض مواجهه توام با صدا و ارتعاش تمام بدن: مطالعه موردی در یک صنعت ریخته گری

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مطالعات نشان می دهند در بسیاری از موارد، عوامل زیان آور محیطی مانند گرما، صدا و آلاینده های شیمیایی از طریق مکانیسم استرس اکسیداتیو اعمال اثر می کنند. در این مطالعه، اثر مواجهه توام با صدا و ارتعاش تمام بدن بر برخی از پارامترهای استرس اکسیداتیو (آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز (SOD)، ظرفیت تام آنتی اکسیدانتی (TAC) و مالون دی آلدیید (MDA)) کارگران در یک صنعت ریخته گری موردبررسی قرار گرفته است.

روش کار

بر اساس محاسبات مربوط به حجم نمونه و با در نظر گرفتن معیارهای ورود به مطالعه و تکمیل فرم رضایت آگاهانه توسط افراد، شرکت کنندگان طرح انتخاب گردیدند. سطح مواجهه کارگران با هر یک از استرسورهای فیزیکی از طریق روش های استاندارد مربوطه موردسنجش قرار گرفت. سطح مواجهه افراد با استرسورهای موردبررسی به سه دسته پایین، متوسط و بالا تقسیم بندی شدند. از کلیه شرکت کنندگان، نمونه خون بین ساعت 9 - 7 صبح گرفته شد و سپس توسط روش الایزا با توجه به پروتکل شرکت سازنده کیت، نمونه ها آماده سازی و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. آزمون تحلیل واریانس تک متغیره به منظور تعیین «اندازه اثر» هر یک از استرسورهای فیزیکی بر پارامترهای موردمطالعه صورت پذیرفت.  

یافته ها

میانگین سطح MDA، SOD و TAC در میان شرکت کنندگان به ترتیب nmol/ml 48/22،  28U/ml/61 و mM 64/1 برآورد گردید. بیشترین میزان تاثیر را در بین متغیرهای مواجهه، صدا بر سطح MDA داشته است (090/0=B) که این تاثیر ازنظر آماری معنی دار نبود (865/0=B). در خصوص SOD، بیشترین میزان تاثیر را در بین متغیرهای مواجهه، ارتعاش بر سطح SOD داشته است (469/1-=B) که این تاثیر از نظر آماری معنی دار بود (016/0=P). هیچ یک از متغیرهای موردبررسی اثر معنی داری بر سطح TAC نداشتند؛ بااین حال در بین متغیرهای مواجهه، بزرگ ترین ضریب اثر مربوط به ارتعاش بود (133/0=P ،077/0=B).

نتیجه گیری

اثر صدا و ارتعاش بر MDA افزایشی و بر سطوح SOD وTAC  کاهشی تعیین شد. این بدان معنی است که ممکن است با افزایش مواجهه با این عوامل زیان آور، ظرفیت سیستم آنتی اکسیدانی کاهش یابد. درواقع، مواجهه های طولانی مدت با شدت های بالای عوامل استرس زا، می تواند سبب افزایش پراکسیداسون لیپیدی کنترل نشده و خارج از ظرفیت سیستم ایمنی بدن گردد و همچنین سطح فعالیت آنزیمی که به صدمات سیستم اکسیداتیو حساس بوده، کاهش یابد که همگی درنهایت می تواند به کاهش ظرفیت تام آنتی اکسیدانی بیانجامد.

زبان:
فارسی
صفحات:
514 تا 535
لینک کوتاه:
magiran.com/p2484744 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!