تجزیه و تحلیل سناریوی نشت اکسیژن در واحد اکسیژن ساز بیمارستان به روش آنالیز درخت خطا و شبکه بیزین فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

واحد اکسیژن ساز بیمارستان یکی از بخش های مهم و حیاتی بیمارستان بوده که وظیفه تامین اکسیژن را بر عهده دارد. هرگونه نشت اکسیژن، علاوه بر قطع اکسیژن و عدم تامین اکسیژن موردنیاز بیماران، ممکن است باعث انفجار، آتش سوزی و خسارات جانی و مالی گردد. ارزیابی ریسک می تواند ما را در پیشگیری از چنین حوادثی یاری نماید. هدف از این مطالعه تجزیه وتحلیل سناریوی نشت اکسیژن در واحد اکسیژن ساز بیمارستان با استفاده از تلفیق روش های آنالیز درخت خطا و شبکه بیزین فازی است.

روش کار

ابتدا، تمامی رویدادهای پایه با پتانسیل ایجاد نشت اکسیژن شناسایی شدند. سپس، درخت خطا نشت اکسیژن طراحی و ترسیم گردید. این درخت خطا در شبکه های بیزین نگاشت گردید. با استفاده از منطق فازی احتمال رویدادهای پایه تعیین و با استفاده از تحلیل شبکه بیزین مهم ترین فاکتورهای اثرگذار بر سناریوی نشت اکسیژن تعیین شدند.  

یافته ها

بر اساس نتایج این مطالعه، نادیده گرفتن علامت گذاری ها مهم ترین رویداد پایه اثرگذار بر روی نشت از خط لوله و عدم قراردهی ماسک بر روی دهان بیمار مهم ترین دلیل نشت اکسیژن در اتاق بیمار بوده است. در صورت وجود منابع حرارتی و شعله ای، نشت اکسیژن می تواند منجر به آتش سوزی یا انفجار گردد.

نتیجه گیری

نشت اکسیژن می تواند خطرات قابل توجهی را در بیمارستان ها به وجود آورد؛ بنابراین، آموزش کارکنان درزمینه خطرات نشت اکسیژن ضروری به نظر می رسد. همچنین باید به این نشت ها و پیامدهای منفی آن در برنامه ریزی های اضطراری و مدیریت بحران بیمارستان توجه ویژه ای شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
564 تا 579
لینک کوتاه:
magiran.com/p2484747 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!