بررسی الگوی توزیع عناصر خاکی نادر(REEs) در آپاتیت های هرمز به عنوان رهیافت اکتشافی با استفاده از مقایسه توزیع الگوی عناصر اصلی و خاکی نادر در ریولیت های گنبد نمکی هرمز و گچین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گنبدهای نمکی هرمز و گچین به ترتیب در 17 کیلومتری جنوب و 50 کیلومتری غرب بندرعباس، بر کمربند زاگرس واقع هستند. رخنمون‏‏های گسترده‏ای از سنگ‏ها و توف ریولیتی در این گنبدهای نمکی دیده می‏شود. کانی های اصلی تشکیل دهنده ریولیت ها شامل هماتیت، مگنتیت، پیریت، آهکیوپیریت و آپاتیت (گنبد نمکی هرمز) هستند. بر پایه شواهد زمین شیمیایی، سنگ‏های ریولیتی هرمز و گچین وابسته به سری‏های ماگمایی آهکی قلیایی تا شوشونیتی هستند و طی یک نظام زمین‏ساختی از نوع کمان‏های آتشفشانی کرانه فعال قاره‏ای تشکیل شده‏اند. نبود ناهنجاری های منفی Nb و مثبت Pb در ریولیت‏های هرمز و گچین نشان دهنده ماگمای برآمده از خاستگاه گوشته ای با آلودگی کمی از سنگ های پوسته ای و وابسته به فرورانش است. مقدار میانگین نسبت‏های (La/Yb) N و (Ce/Yb) N به عنوان شاخص نسبت عناصر خاکی نادر سبک (LREE) به سنگین  (HREE) نشان دهنده‏ی غن ی‏شدگی آشکار LREEها نسبت به HREEها برای سنگ‏های ریولیتی هرمز در برابر سنگ‏های ریولیتی گچین است. همبستگی قوی و مثبت بین مجموعه عناصر خاکی نادر با مجموعه اکسیدهای آهن، فسفات، کلسیم و همچنین ناهنجاری های مثبت La و Ce و منفی P در نمونه‏ های ریولیتی هرمز نسبت به نمونه‏ های گنبد نمکی گچین، پیامد حضور کانی آپاتیت در این سنگ‏هاست. الگوی پراکندگی عناصر خاکی نادر سبک در آپاتیت‏های گنبد نمکی هرمز از روند منظم‏تر و یکنواخت‏تری پیروی می‏کند، به طوری که LREEها سازگاری بیشتری برای تمرکز در کانی آپاتیت نشان می‏دهند. پایین بودن مقدار Eu/Eu* در آپاتیت‏های هرمز (ppm 04/0-01/0) نسبت به ریولیت‏های هرمز (ppm 1/1-3/0) می‏تواند بیانگر تغییر ترکیب ماگمایی طی تشکیل آپاتیت‏ها باشد. افزون بر این، افزایش ناهنجاری منفی Eu می‏تواند به دلیل تبلور فلدسپارها باشد که  Euرا از مذاب جدا کرده و در خود متمرکز می‏سازند و در آپاتیت های هرمز نشانگر درجه جدایش بالاست. آپاتیت‏ های گنبد نمکی هرمز، با غنی‏شدگی LREEها نسبت به HREEها، ناهنجاری های منفی Eu و مثبت Ce و غلظت‏ های عناصر خاکی نادر قابل توجه تا ppm 8882 به عنوان کانی رهیافت نقش مهمی در ارزیابی توزیع عناصر خاکی نادر در ریولیت گنبد نمکی هرمز دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
429 تا 446
لینک کوتاه:
magiran.com/p2485487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!