تعریف واحدهای واکنش هیدرولوژیک پیوسته مکانی برای مدل سازی هیدرولوژیک در حوزه آبخیز کوهستانی با SWAT (مطالعه موردی: حوزه آبخیز طالقان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مدل SWAT از پر کاربردترین مدل های شبیه سازی حوزه آبخیز و پیش بینی تاثیر اقدامات حفاظتی آبخیزداری می باشد. در این مدل، شبیه سازی فرآیندهای آبخیز بر پایه واحدهای واکنش هیدرولوژیک (HRUs) صورت می گیرد که از روی هم گذاری نقشه های کاربری/پوشش اراضی، خاک و شیب ایجاد می شوند. در حالی که در فرآیند ایجاد HRUs، این واحدها ماهیت مفهومی پیدا کرده و موقعیت مکانی خود را از دست می دهند. این رویکرد برای شبیه سازی حوزه های آبخیز بزرگ و ناهمگن، از نظر کارایی محاسباتی مفید و اغلب اجتناب ناپذیر است. اما چنانچه هدف، مکان یابی و ارزیابی اثربخشی روش های مدیریتی بر رواناب، رسوب و آلاینده ها در یک حوضه متوسط تا کوچک باشد، مشخص بودن مکان دقیق HRUs ضرورت دارد. هدف از این مطالعه، ارایه روشی برای مستقل/مکانی نمودن HRUs و مقایسه نتایج شبیه سازی بر پایه آن با حالت استاندارد مدل بود. در این روش، با انجام پیش پردازش های اولیه در GIS و تخصیص اسامی منحصر به فرد به واحدهای خاک، HRUs مستقل و مشخص مکانی تعریف می شود. مقایسه خروجی های مدل در حالت HRUs مکانی با حالت HRUs مفهومی (استاندارد مدل) برای حوزه آبخیز طالقان نشان داد که، نتایج بسیار مشابه می باشد و تفاوت معنی داری در خروجی های مدل مشاهده نمی شود. در اجرای مدل براساس حالت استاندارد، ضریب نش-ساتکلیف رواناب و رسوب شبیه سازی شده در خروجی حوضه به ترتیب 75/0 و 64/0 و در اجرای مدل براساس HRUs مکانی به ترتیب 74/0 و 61/0 به دست آمد. تعریف HRUs مکانی با روش پیشنهادی، خروجی های ملموس تر و کاربردی تری ارایه می نماید که برای شناسایی مناطق بحرانی حوضه و مکان یابی اقدامات حفاظتی نسبت به رویکرد HRUs مفهومی، مطلوب تر خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 226
لینک کوتاه:
magiran.com/p2485523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!