بررسی تاثیر کالبد و کارکرد فضاهای ورودی شهر در ایجاد حس دعوت کنندگی شهروندان؛ نمونه موردی ورودی های شرق شهر تهران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مسئله

تصاویر و کیفیاتی که امروزه در غالب مبادی ورودی شهرها به چشم میخورد، این عرصه ها را به پستترین لایه های فضایی شهرها تبدیل نموده است و به عنوان اولین فضاهای شهری که در مقابل تازه واردین قرار میگیرند، پذیرندگی و دعوت کنندگی لازم را ندارند. زشتی و زیبایی شهر از دید تازهوارد میتواند تا حد زیادی تحت تاثیر ویژگیهای کالبدی و کارکردی و زیباشناسی مبادی ورودی شهر قرار گیرد. ایجاد حس پذیرفتن و دعوت شدن عامل بسیار مهمی در تداوم حضور افراد در مکان و شکل گیری رابطه صحیح آنها با فضا میباشد. لذا این پژوهش به دنبال بررسی تاثیر کالبد و کارکرد فضای ورودی شهر در حس دعوت کنندگی شهروندان در ورودی شرقی تهران میباشد.

روش شناسی

روش تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی میباشد و داده ها مورد نیاز با روش کتابخانه ای و روش پیمایشی جمع آوری شده است و تجزیه و تحلیل داده ها برای پاسخگویی به سوالات پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری مانند آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون و آزمون T بررسی و تحلیل شده است. جامعه آماری این پژوهش نیز با توجه به تعریف گفته شده شامل استفاده کنندگان از فضا (شهروندان) میباشد. حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران 330 نفر تعیین شد که پرسشنامه بین آنها توزیع گردید.

یافته ها، نتیجه گیری و توصیه ها

یافته های حاصل نشان میدهد که میانگین عناصر و مولفه های کالبدی)تنوع کاربریها، سازگاری، تناسب کاربریها، دسترسی و ارتباط، کنترل و نظارت، سلسلهمراتب، حفظ حریم، عمر و کیفیت بنا، تعداد طبقات، نوع مصالح، نمای کاربریها، سطح اشغال(و عملکردی)نفوذپذیری، انعطاف پذیری، ایمنی و امنیت، خوانایی، حس مکان، فضای سبز، انطباق با محیط طبیعی(باالتر از میانگین شاخص در نظر گرفته شده میباشد بر این مبنا این مولفه ها بر ایجاد حس دعوتکنندگی تاثیرگذار میباشند. یافته های آزمون نیز نشان داد که 77 درصد از تغییرات حاصله در حس دعوتکنندگی شهروندان در فضاهای ورودی میتواند توسط مولفه های ایرانی- الامی صورت پذیرد. بنابراین نتیجه پژوهش نشان میدهد که ساماندهی کالبدی و کارکردی ورودیها با استفاده از الگوی ایرانی-اسلامی حس دعوتکنندگی در شهروندان ارتقاء مییابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2486226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!