تحلیل همدید و ماهواره ای طوفان های گرد و غبار غرب و شمال غرب ایران (مطالعه موردی: طوفان های گرد و غبار روزهای 15 تا 20 ژوئیه 2000 و 17 تا 22 ژوئن 2012)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش، شمال غرب و غرب ایران شامل استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، همدان، کرمانشاه و ایلام از نظر فراوانی پدیده گرد و غبار و علل وقوع آن بررسی شد. برای شناسایی منبع طوفان گرد و غبار، طوفان های گرد و غبار روزهای 15 تا 20 ژوییه 2000 و 17 تا 22 ژوین 2012 (به عنوان نمونه) با استفاده از تصاویر ماهواره ای مودیس شرح داده شد. برای شناسایی این پدیده، از شاخص اختلاف دمای روشنی (BTD) و ترکیب رنگی کاذب (RGB) استفاده شد. برای تحلیل سینوپتیک روزهای مذکور نیز داده های مربوط به جو بالا از مرکز ملی اقیانوس و جوی به صورت روزانه دریافت شد. نتایج نشان داد که منابع اصلی گرد و غبارهای غرب و شمال غرب ایران، نواحی بیابانی عراق، شبه جزیره عربستان و صحرای بزرگ آفریقا است. نتایج تحلیل همدید روزهای مورد مطالعه نیز نشان داد که در تراز سطح دریا، وجود مرکز کم فشار بر روی عربستان و عراق مهم ترین علت بروز طوفان گرد و غبار در غرب و شمال غرب ایران است. این کم فشارها شرایط مناسبی را برای صعود حجم عظیمی از گرد و غبار به هوا فراهم کرده اند. بررسی نقشه های تراز 500 هکتوپاسکال نشان داد که مهم ترین عامل ایجاد گرد و غبار در غرب و شمال غرب ایران، حاکمیت زبانه پرفشار جنب حاره آزور و قرارگیری منطقه در زیر آن است. به طور کلی، استقرار مرکز کم فشار بر روی منطقه و حاکمیت پرفشار جنب حاره آزور، زمینه ساز شروع گرد و غبارهای گسترده در شرایط آب و هوایی خشک است که فقدان پوشش گیاهی متراکم در منطقه به تشدید این پدیده منجر شده است. استفاده از تصاویر ماهواره ای و تکنیک های سنجش از دوری نیز می تواند اطلاعات مناسبی را در خصوص ردیابی منشا و سطح گستردگی این پدیده در اختیار مدیران و تصمیم گیران قرار دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2486726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!