پیشنهاد کتابخانه دیجیتال موضوعی طب ایرانی؛ با بهره گیری و تحلیل کتابخانه دیجیتال دانش سنتی هند و ابزارهای سازمان دهی دانش

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

هدف اصلی این پژوهش، پیشنهاد «سامانه کتابخانه دیجیتال موضوعی طب ایرانی» با استفاده از هستی‏ شناسی پزشکی است.

مواد و روش ‏ها

 در این مقاله از روش تحلیل اسنادی استفاده شده است. همچنین پورتال Website builder به عنوان محیط پیاده ‏سازی نمونه اولیه برای پوسته سامانه انتخاب شد تا مولفه ها و تحلیل‏ های مختلف در آنجا تست و اجرا شود.

یافته ها

 تحلیل سامانه کتابخانه دیجیتال هند و ابزارهای سازمان دهی دانش نشان داد که استفاده از هستی‏ شناسی پزشکی برای طب ایرانی کاربرد و مناسبت بیشتری دارد. مولفه های پیشنهادی در نمونه اولیه سامانه کتابخانه دیجیتال طب ایرانی، به عنوان تنها نمونه کتابخانه دیجیتال موضوعی در نوع خود، شامل منشا و مزاج، جست وجو (ساده، پیشرفته و براساس ابزار هستی‏ شناسی)، هستی‏ شناسی، منابع طب ایرانی، درباره سامانه، کپی‏رایت، نحوه استفاده از سامانه، تماس با ما، راهنمای سامانه و زبان سامانه است. البته برای راهبری بهتر سامانه در قسمت پایین پوسته سامانه به منوهای نام گیاه، نام دارو و نام منبع اشاره شده است. در این پژوهش تلاش شده مفاهیم مختلف برای پوسته سامانه پیشنهادی با تحلیل کتابخانه دیجیتال دانش سنتی هند به دست آید.

نتیجه گیری

 با توجه به ابعاد و مفاهیم گسترده در طب ایرانی، پیشنهاد سامانه کتابخانه دیجیتال طب ایرانی می‏ تواند به عنوان یک پشتوانه نظری برای این حوزه و مستندسازی دانش غنی آن مطرح شود و می‏توان آن را به منزله الگویی برای سایر حوزه ‏ها نیز پیشنهاد کرد. چه بهتر که در ایران نیز با بهره‏ گیری از ابزارهای سازمان دهی مانند هستی‏ شناسی پزشکی در قالب کتابخانه دیجیتال این تلاش ‏ها جنبه علمی‏ تر و نظام‏ مندتری به خود گیرد. ضمن اینکه تلاش در جهت بین‏ المللی‏ کردن مفاهیم و موضوعات طب ایرانی در رایزنی با ادارات ثبت اختراع بین‏المللی نیز انجام گیرد. ایجاد کتابخانه دیجیتال موضوعی مشابه آنچه در کتابخانه دیجیتال دانش سنتی هند رخ داده، شاید بتواند در بین ‏المللی‏ کردن طب ایرانی، این میراث کهن و ارزشمند، تاثیرگذار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2486837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!